Home / زندگی / برای تقویت حافظه چه باید کرد (چه بخوریم که برای درس خواندن نیز مفید باشد)
تقویت حافظه برای درس خواندن

برای تقویت حافظه چه باید کرد (چه بخوریم که برای درس خواندن نیز مفید باشد)

تقویت حافظه قوی برای درس خواندن و یا به صورت کلی بستگی به سلامت و سلامت مغز شما دارد. چنین چیزی به عنوان حافظه بد وجود ندارد، و هر کسی می تواند حافظه خود را تقویت کند، تا زمانی که از دست دادن حافظه به عنوان یک وضعیت پزشکی رنج می برید.

اگر می خواهید سبب تقویت حافظه خود شوید، تعدادی از راهکارها وجود دارند که می توانید انجام دهید. یک حافظه قدرتمند می تواند به شما در مدرسه، شغل و زندگی کمک کند.  تقویت حافظه کمک می کند تا سریع تر یاد بگیریم، و یادگیرندگان همیشه در الویت هستند و پول و مزایای بیشتری می گیرند.

 

جدول محتوای راه های تقویت حافظه:

برای تقویت حافظه چه باید کرد ( راه های تقویت حافظه )

برای تقویت حافظه چه بخوریم

تقویت حافظه برای درس خواندن

بهترین داروی تقویت حافظه

 

قبل از خواندن مقاله می توانید دانلود کنید: شاگرد اول شدن در ۱۲ قدم

برای تقویت حافظه چه باید کرد

برای تقویت حافظه چه باید کرد ( راه های تقویت حافظه )

راههای تقویت حافظه به صورت های گوناگون و با توصیه های مختلفی از طرف متخصصان انجام شده است. به طور کلی شما اگر بدانید برای تقویت حافظه چه باید کرد می توانید با تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود به یک حافظه قوی دست یابید.

در واقع شما با دانستن این نکات کوچک اما کاربردی می توانید در طولانی مدت نتایجی بگیرید که تفاوت محسوس و قابل ملاحضه ای در تقویت حافظه شما خواهد داشت.

 

برای اینکه بدانیم چگونه حافظه را تقویت کنیم لازم است از نکات زیر مطلع باشیم:

 

۱ . درمان فراموشی و تقویت حافظه با ورزش

ورزش مغز شما را تشویق می کند تا با ایجاد تحریک سلول های عصبی، با تقویت اتصالات و حفاظت از آنها از آسیب، به ظرفیت مطلوب کار کند.

سلول های عصبی در طول تمرین، پروتئین های شناخته شده به نام های نوروتروف را آزاد می کنند. به طور خاص، فاکتور نوروترفیک مغز (BDNF)، باعث ایجاد بسیاری از مواد شیمیایی دیگر است که سلامتی عصبی را افزایش می دهد و به طور مستقیم از توابع شناختی، از جمله یادگیری بهره مند می شود.

تحقیقات سال های اخیر که در مورد میمون ها منتشر شده در علوم اعصاب همچنین نشان داد که ورزش منظم نه تنها جریان خون را به مغز بهبود می بخشد، بلکه باعث شد تا میمون ها دو بار به سرعت به عنوان میمون های بدون تمرین یاد بگیرند.

برای به حداکثر رساندن تمرینات، یک برنامه جامع را پیشنهاد می شود که شامل تمرینات پرش با شدت بالا، تمرین قدرت، کشش همراه با حرکت متناوب منظم است.

راههای تقویت حافظه

۲ . توقف انجام همزمان چند کار باهم

چند وظیفه ای بودن و انجام همزمان چند کار ممکن است شما را آهسته کند، شما را به اشتباهات گرفتار و فراموشی را زیاد کند.

تحقیقات نشان می دهد که شما در حقیقت حدود هشت ثانیه نیاز دارید تا یک تکه اطلاعات را به حافظه خود برساند. بنابراین اگر شما در حال صحبت کردن با تلفن خود هستید و کالاهای خود را در هنگام حمل کلید های خود قرار داده اید، به خاطر آوردن جایی که آنها را گذاشته اید کمی مشکل تر خواهد شد.

 

۳ . افزایش حافظه با خواب مناسب

تحقیقات دانشگاه هارواد نشان می دهد که خواب مناسب و کافی می تواند تا ۳۳ در بر افزایش عملکرد حافظه و تقویت حافظه انسان تاثیرگذار باشد.

در واقع، یک شب تنها از خوابیدن چهار تا شش ساعت می تواند توانایی شما را در روز بعد به طور موثر، مفید واقع شود.

به نظر می رسد فرآیند رشد مغز یا پیدایش عصبی، توانایی مغز شما برای کنترل رفتار، از جمله یادگیری و حافظه، را پایه ریزی کند.

پلاستیسیت زمانی اتفاق می افتد که نورون ها توسط حوادث یا اطلاعاتی از محیط زیست تحریک می شوند. با این حال، از دست دادن خواب و خواب باعث بیان چندین ژن و محصولات ژنی می شود که ممکن است برای پلاستیک سیناپسی مهم باشد.
همانطور که می تواند مد نظر باشد، این امر در مورد نوزادان صادق است و تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن می تواند موجب تقویت مغز نوزاد شود.

۴ . افزایش قدرت حافظه با انجام بازی های فکری

اگر شما به اندازه کافی مغز خود را با اطلاعات جدید و تعجب آور مورد چالش قرار ندهید، در نهایت بدتر می شود.

با این حال، تحقیقات درباره سیستم مغزی ما نشان می دهد که با ارائه مغز شما به محرک های مناسب، می توانید از این ناهنجاری خلاص شوید.

یکی از راه های به چالش کشیدن مغز شما از طریق انجام بازی های ذهنی و فکری است. با انجام این تمرینات ذهن شما درگیر حل مسائل جدیدی می شود و مجبور به پیدا کردن ذه حل های جدید می گردد. همین عامل اساسی در در تقویت حافظه و نیز جلوگیری از زوال عقل در سنین بالا می باشد.

افزایش حافظه

۵ . مهارت های جدید بیاموزید

مشارکت در فعالیت های هدفمند و معنی دار، سیستم عصبی شما را تحریک می کند، از اثرات بیماری های مرتبط با استرس جلوگیری می کند، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد و سلامت و رفاه را با تقویت حافظه افزایش می دهد.

یک عامل کلیدی ضروری برای بهبود عملکرد مغز شما و یا معکوس کردن کاهش عملکرد، جدی بودن هدف است که شما درگیر آن هستید.

به عبارت دیگر، این کار باید برای شما مهم باشد یا به نوعی معنی یا جالب باشد و توجه شما را جلب کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که فعالیت های صنایع دستی مانند نقاشی و بافندگی با کاهش احتمال ابتلا به اختلالات شناختی خفیف همراه بود. مطالعه دیگری که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که شرکت در فعالیت های شناخته شده مانند آموزش قلاب بافی یا عکاسی دیجیتال، عملکرد حافظه را در افراد مسن افزایش می دهد.

۶ . استرس را از خود دور کنید

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان استرس مزمن، سلولهای مغزی را از بین می برد و باعث آسیب به هیپوکامپ، منطقه مغز در شکل گیری خاطرات جدید و بازیابی آن ها می شود.

مطالعات نیز با استرس به از دست دادن حافظه مرتبط است. همیشه انتظارات واقع گرایانه از خود داشته باشید و ایجاد تعادل را در زندگی خود حفظ نمایید تا از آسیب دیدن حافظه خود جلوگیری کنید.

 

۷ . بین اطلاعات جدید و قدیم خود ارتباط برقرار سازید

برای تقویت حافظه و به خاطر سپاری رویدادها و اطلاعات جدید سعی کنید یک رابطه بین اطلاعات جدید و محفوظات قبلی حافظه خود برقرار کنید.

با این ارتباط سازی فراموشی موارد جدیدتر به سختی صورت می گیرد و در ذهن به خوبی نقش می بندد.

۸ . تقویت هوش و حافظه با شمارش غیر عادی اعداد

یکی از توصیه هایی که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند شمارش غیر عادی اعداد برای تقویت حافظه می باشد. اتفاقا این تمرین خیلی هم آسان است و به تجهیزات یا زمان خاصی هم نیاز ندارد.

روش کار به این ترتیب است که مثلا شما اعداد را از ۱۰۰ تا صفر به صورت معکوس با فاصله پنج تایی بشمارید. اگر بخواهید کار راسخت تر کنید می توانید این فاصله را به ۷ تا، ۹ تا، ۱۳ تا و اعداد مشابه دیگر تغییر دهید.

این کار را می توانید در داخل تاکسی یا زمانی که در خانه بیکار نشیته اید نیز انجام دهید. همچنین می توانید به جای ۱۰۰ از ۱۰۰۰ شروع کنید و به طور معکوس به عقب برگردید.

راه های تقویت حافظه

 

برای تقویت حافظه چه بخوریم

مغز انسان جزء پیچیده ترین موجود در جهان شناخته شده است. بنابراین مغز خود را مانند دستگاه قدرتمندی در نظر بگیرید و آن را با بالاترین کیفیت سوخت رسانی کنید.
خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از آنهایی که اشتباه گرفته می شود باید پایه ای برای هر استراتژی بلندمدت برای حفظ مغز  و تقویت حافظه مناسب زندگی شما باشد.

همیشه یک رژیم تغذیه ای ثابت را برای تقویت حافظه دنبال کنید. رژیم مدیترانه به طور گسترده ای در نظر گرفته شده است که رژیم غذایی سالم بر روی این سیاره است.
افرادی که این روش را مصرف می کنند، دارای سلامتی و طول عمر هستند و برخی از پایین ترین میزان بیماری آلزایمر را دارند.
نشان داده شده است که تقویت حافظه و توجه را افزایش داده و سرعت کاهش شناختی مرتبط با سن را کند می کند.

به طور خاص، رژیم مدیترانه ای با غذای منحصر به فرد خود که دارای چربی های غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون، ماهی و آجیل است که می تواند برای تقویت حافظه و جلوگیری از زوال عقل بسیار مفید واقع شود.

رژیم مدیترانه حاوی اجزای متعددی است که ممکن است سلامت مغز را افزایش دهد:
این موارد شامل میوه ها، سبزیجات، دانه های غلات، ماهی و روغن زیتون به بهبود سلامت عروق خونی کمک می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.
ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با سطوح پایین تر پروتئین های بتا آمیلوئید در خون و سلامت عروقی بهتر مرتبط هستند.

 تقویت حافظه برای درس خواندن

 

تقویت حافظه برای درس خواندن

دانش آموزان مدرسه به طور مداوم با دانش جدید در زمینه های مختلف بمباران می شوند که ممکن است خیلی ضروری و مورد استفاده نباشند. علاوه بر این انتظار می رود که دانش آموز پس از یادگیری و تسلط بر این دانش به صورت هفتگی اطلاعات موجود در حافظه خود را به روز رسانی نماید. بنابراین تقویت حافظه موثر و کارآمد برای موفقیت در مدرسه بسیار مهم است. همچنین بسیاری از دانشجویان نیز مشکلات حافظه دارند.

نکات زیر می تواند در تقویت حافظه برای درس خواندن مورد توجه قرار گیرد و مفید باشد:

 

۱ . درس را در فرمت های مختلف آموزش ببیند

دانش آموزان از جهت گیری در قالب های بصری و کلامی بهره مند شوند. علاوه بر این، درک و حفظ دستورالعمل آنها می تواند با تشویق آنها به تکرار دستورالعمل داده شده و توضیح معنی این دستورالعمل ها بررسی شود. نمونه هایی از آنچه باید انجام شود نیز اغلب برای تقویت حافظه کمک می کند.

 

۲ . در دروس محاسباتی حتما بنویسند

در دروس محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک دانش آموزانی که ضعف حافظه کاری دارند، نباید در هنگام حل مسائل ریاضی بر محاسبات ذهنی تکیه کنند.

برای مثال، اگر آنها مشکلات طولانی مدت را انجام می دهند، باید در هر مرحله راه حل مساله را بنویسند. هنگام حل و یادگیری مساله، آنها همیشه باید یک قطعه کاغذ داشته باشند و مراحل محاسبات خود را بنویسند. این امر به جلوگیری از از دست دادن جای آنها و فراموش کردن آنچه انجام می دهند کمک می کند.

داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس

 

۳ . قبل از تدریس معلم درس مربوطه را روخوانی کنند

مطالعه قبل از تدریس معلم، حتی اگر به صورت سطحی و روزنامه وار هم که باشد می تواند به افزایش سطح یادگیری و تقویت حافظه بلند مدت کمک نماید.

با پیش خوانی دانش آموز یا دانشجو یک دید کلی و نسبی به مطلب مورد آموزش پیدا می کند و ذهن آمادگی پذیرش اطلاعات جدید را کسب می کند.

درس گرفته شده نیز به مدت طولانی تر در حافظه ثبت می شود و در حقیقت به نوعی به تقویت حافظه کمک می نماید.

۴ . ارائه درس آموخته شده برای دانش آموزان دیگر

تحقیقات نشان داده است که حافظه طولانی مدت هنگامی که دانش آموزان در بازیابی و ارائه مجدد فعالیت می کنند، افزایش می یابد.

توضیح دادن درس برای سایر همکلاسی ها یک عمل بازیابی است، یعنی عمل یادآوری اطلاعاتی که از حافظه بلند مدت مورد مطالعه قرار گرفته است.

بنابراین، برای دانش آموزان می تواند در پاسخ گویی به آزمون ها یک تمرین بسیار مفید باشد. در واقع ایجاد تکرار و تمرین و تمرکز در ارائه مجدد راهی بسیار سودمند و مفید در تقویت حافظه برای درس خواندن است.

 

۵ . مرور دوره ای دروس برای تقویت حافظه

دانش آموزانی که پس از مطالعه اولیه دروس در بازه های منطقی نیز به مرور آن درس بپردازند، می توانند شانس بیشتری داشته باشند تا درس خوانده شده را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل نمایند.

این بازه های زمانی می تواند سه روز، یک هفته، یک ماه و سه ماه پس از مطالعه اولیه باشد. در این صورت درس مورد نظر با مرور دوره ای انجام شده به حافظه بلند مدت منتقل خواهد و به طور دائمی در ذهن ثبت می گردد.

درمان فراموشی و تقویت حافظه

 

بهترین داروی تقویت حافظه

بعضی از داروهای گیاهی برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده می شوند. بالا بودن مقادیر قسقر و پتاسیم در این گیاهان دارویی و همچنین طبع گرم آن ها به تقویت حافظه کمک می کند و از ایجاد فراموشی در حافظه انسان جلوگیری می نماید.

بعضی از این گیاهان موثر برای داشتن حافظه قوی عبارتند از: آویشن، اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انجیر، بادام، جین سینگ، چغندر، خردل، زعفران و سیر.

استفاده از موارد ذکر شده و رعایت موارد تغذیه ای در عادات غذایی می تواند به تقویت حافظه بلند مدت و جلوگیری از تضعیف حافظه و فراموشی کمک قابل توجهی نماید.

لطفا اگر شما مواردی می دانید که برای تقویت حافظه چه باید کرد! یا چه چیزی بخوریم که باعث تقویت حافظه مان شود و حتی در درس خواندن موفق باشیم لطفا با ما به اشتراک بگذارید

 

 

یک نظر

  1. سلام
    مرسی بابت مقاله خوبتان
    به نظر من اصلی ترین چیزا در تقویت حافظه موارد زیر, برای من که استفاده کردم خیلی مفید بوده!!!
    زرده تخم‌مرغ
    شکلات تلخ
    روغن نارگیل
    گردو
    گیاهان سبز

    در ضمن ماهی هم خیلی خوبه!!!

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.