Home / زندگی / اعتماد به نفس چیست و راه های افزایش آن در مقابل دیگران یا در کودکان مان چگونه است
اعتماد به نفس کودک

اعتماد به نفس چیست و راه های افزایش آن در مقابل دیگران یا در کودکان مان چگونه است

در این مقاله قصد داریم تعریفی از اعتماد به نفس داشته باشیم و راه های افزایش آن در مقابل دیگران و یا بالا بردن آن برای کودکان مان را برایتان توضیح دهیم

تعریف اعتماد به نفس چیست ؟

عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب

راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس چیست

بررسی اعتماد به نفس در انجام کارها

برقراری ارتباط با اعتماد به نفس

اعتماد به نفس کودک

معرفی چند کتاب اعتماد به نفس

 

 

 

تعریف اعتماد به نفس چیست ؟

 

اعتماد به نفس در حقیقت نوعی حالت روحی درونی در فرد است که شخص به این خودباوری درونی می رسد که توانایی انجام یک سری از امور را داراست.

تعریف اعتماد به نفس که ترجمه ای از Self Confidence  می باشد، خبر از قدرت فوق العاده ای می دهد که می تواند موفقیت فردی در زندگی را تضمین نماید.

ما از کودکی با رؤیاهای خود بزرگ شدیم. می خواستیم ستاره سینما، ورزشکار و یک سوپراستار شویم. ولی بعد در دنیای واقعی افتادیم و شروع به ضربه زدن به ما می کند و ما نیز به دیگران ضربه می زنیم. ما در نقطه ای می افتیم که به خودمان باور نداریم یا اعتماد به نفس کمی داریم.

برای به دست آوردن آنچه در زندگی خود می خواهید، باید باور را در خود ایجاد کنید. همین موقع، خیلی مهم است به هر سطحی که می خواهید برسید، فروتنی را حفظ کنید. این روش ها برای همه مؤثر خواهد بود.

در حقیقت اعتماد بنفس یعنی شخص به قدرت وجودی خودش اعتماد داشته باشد و در راه پیشرفت در زندگی از آن بهره ببرد.

اعتماد به نفس چیست

اگر می خواهید واقعا بدانید که اعتماد به نفس چیست و این نیروی عظیم را در درون خود افزایش دهید لازم است نظر برخی از بزرگان و اندیشمندان را درباره موفقیت و اعتماد به نفس بدانید.

روانشناس برجسته دانیل گولمن درباره اعتماد بنفس گفته است: ویژگی برجسته ای در انسان هاس که ارزشمند بودن خود را باور داشته باشد.

ناپلئون گفته است: اگر تو باور داشته باشی که می توانی، پس حتما قدرت انجام دادنش را نیز داری.

ادیسون در این باره گفته است: شهامت و اعتماد به نفس خود را از دست نمی دهم، چون در هر شکستی یک قدن به سوی پیروزی بر می دارم.

بنابراین می بینیم که تمام بزرگان به این موضوع اذعان داشته اند که داشتن اعتماد به نفس بالا توانایی در درون ما برای انجام موفقیت آمیز کارها ایجاد می کند.

اعتماد به نفس همان خودباوری انرژی بخشی است که هر کسی برای کامیابی به آن نیازمند است و رابطه بین موفقیت و اعتماد به نفس بر کسی پوشیده نیست.

 

 

عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب

 

دو موضوع عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب کاملا در تضاد هستند و در مقابل هم قرار دارند. هر کدام از آنها می تواند به زندگی فردی و اجتماعی ضربه بزند و بحران ساز باشد.

عدم اعتماد بنفس به این معناست که شخص خودباوری لازم برای پذیرش توانمندی های خود را در زندگی ندارد. این افراد همیشه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می کنند و داشته های خود را نمی بینند و از نداشته هایشان افسوس می خورند.

عدم اعتماد به نفس معمولا سبب می شود که شخص سرخورده، درونگرا و ضعیف شود و توانایی ابراز قابلیت های خود را نداشته باشد.

در مقابل دسته ای دیگر قرار دارند که اعتماد بنفس کاذب دارند و بیش از حد توانایی واقعی خودشان را قبول درند. این گروه از افراد گاهی با انجام کارهایی که خارج از قدرتشان است، ضربه های جبران ناپذیری می خورند و شکست های بزرگی را برای خود رقم می زنند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

 

برای افزایش اعتماد به نفس حواستان باشد با چه کسانی صحبت می کنید؟ به چه کسانی گوش می دهید؟ اطراف اکثر افراد را کسانی در بر می گیرد.  آیا آنها انرژی و اعتمادبه نفس شما را تخلیه می کنند یا الهام بخش شما هستند؟

افرادی که شما را احاطه می کنند، تأثیر زیادی در زندگی شما دارند. قدرت همبستگی یک ابزار مهم در زندگی شماست. از افرادی که باعث احساس ناراحتی شما می شوند، دوری کنید و با افرادی باشید که به شما اعتقاد دارند.

افزایش اعتماد به نفس

در ادامه سه مورد از مهمترین راه های افزایش اعتماد بنفس در مقابل دیگران را بررسی می کنیم:

 

  1. بالا بردن اعتماد به نفس با قدم های کوچک

کارهایی انجام دهید که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. اهداف روزانه برای خود تنظیم کنید. بدانید چه کارهایی احتیاج دارید و آنها را انجام دهید. همه چیز را چک کنید.

این روش کمک می کند احساس نا امیدی کمتری داشته باشید. بعضی ها که افکار پوچی درباره خود دارند، احساس نا امیدی و تسلیم شدن می کنند.

آنها یک جا می نشینند و هیچ کاری انجام نمی دهند. پس یک لیست بردارید و کارهای روزانه خود را بنویسید.

 

  1. طرز فکر خود را تغییر دهید

صدای فکر نهفته در سر ما همیشه مثبت نیست. در واقع، افکار منفی اغلب بلندترین صدا را دارند. من هیچ کاری نمی توانم انجام دهم. من دوباره شکست می خورم. این کار را نکنید.

درمورد چیزی که فکر می کنید و در ذهنتان می گذرد، فکر کنید. به طرز فکر خود توجه کنید. این افکار را برعکس کنید و سعی کنید بر افکار مثبت تمرکز کنید. فکری که درمورد خود می کنید بر نتایج در هر بخش از زندگی شما تأثیر می گذارد.

 

  1. برای تقویت اعتماد بنفس بدون تردید حرکت کنید

زندگی زیباست و البته کوتاه است. سریع می گذرد. نگران چه هستید. اکثر چیزهایی که ما نگران آنها هستیم، واقعاً مهم نیستند. فقط ادامه دهید.

اگر به تغییر شغل خود فکر می کنید برای اینکه از آن متنفر هستید، پس آن را عوض کنید. وقت خود را با دوست نداشتن یا متنفر بودن از کاری که انجام می دهید، تلف نکنید. باور را در خود ایجاد کنید و سپس حرکت کنید.

وقتی در کاری موفق می شوید، باید سخت تلاش کنید تا فقط یک رؤیای بزرگ نباشد.

وقتی می دانیم هیچ کدام از ما بزرگترین نیستیم، این ترکیبی از فروتنی و عزت نفس است ولی همه ما ارزش زیادی داریم.

شما تنها کسی نیستید که در تاریخ این سیاره وجود دارید. در نوع خود بهترین باشید.

شما هیچ وقت در زندگی به اندازه ای که فکر می کنید خوب نیستید، وقتی همه چیز خوب پیش می رود، و به اندازه ای که فکر می کنید بد نیستید وقتی همه چیز خوب نیست. ما همیشه مابین این دو هستیم.

 

تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس چیست

 

اعتماد بنفس به معنای اعتقاد داشتن به قدرت درونی و توانمندی در انجام کارها با بالاترین راندمان و بازدهی است در صورتی که عزت نفس حالت کاملا درونی درباره احساس فرد به خودش، تفکر و نگرش زندگیش است.

در واقع عزت نفس احترام قائل شدن برای ارزش ها و خواست های درونی خود است. عزت نفس یعنی من به خودم در نقش یک انسان احترام می گذارم و شخصیت خودم را با تمام توانمندی ها و نقصان ها می پذیرم و در مجموع خود درونیم را به شکل واقعی و حقیقی پذیرا هستم.

در این میان بالا بودن عزت نفس منجر به ارتقا شخصیتی فرد می گردد و در نتیجه اعتماد به نفس خودش را هم می تواند بالا ببرد.

اما برعکس گاهی اوقات موفقیت های کسب شده فرد می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس وی گردد اما در کسب عزت نفس درونی بی تاثیر باشد. یعنی ضمن اینکه شخص دستاوردهایی دارد از درون خودش را قبول نداشته باشد و مایوس و ناامید باشد.

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس چیست می توان گفت: آنچه موجب عملکرد بیرونی فرد برای انجام پرقدرت کارها می گردد اعتماد به نفس است و عاملی که موجب آرامش درونی و تقویت اراده اش می گردد عزت نفس است.

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

بررسی اعتماد بنفس در انجام کارها

 

برای بررسی اعتماد به نفس در انجام کارها باید توجه کنید در درون شما توانایی های منحصربه فردی وجود دارد. ما از آنها به عنوان قدرت اعتماد بنفس یاد می کنیم. برای کشف شدن سخت نیستند.

ما به عوامل که زندگی ما را احاطه کردند و توانایی های ما را بالا می برند، توجهی نمی کنیم. آنها به صورت های مختلفی هستند و توانایی های ما را زنده نگه می دارند. آنها از فرصت ها و شرایطی بوجود می آیند که برای هر کدام از ما منحصر به فرد هستند.

بعضی از آنها دارای شرایط خوب هستند و بعضی دارای شرایط سخت هستند. آنها بخشی از زندگی ما هستند. این نقاط قوت شماست که با رویداهای زندگی آمیخته می شوند.

من قدرتم شاید مثل دیگری باشد، ولی شرایط و فرصت هایی که برای من است، من و تجربیاتم را منحصر به فرد کرده است.

برقراری ارتباط با اعتماد بنفس

 

برای برقراری ارتباط با اعتماد به نفس باید توجه داشت که ارزش های مختلفی برای مردم وجود دارد که باعث پیشرفت و سقوط می شود. ما می توانیم تعدادی از آنها را نام ببریم ولی ارزش همه آنها برای افراد یکسان نیست. نیکی های شما ارزش آنها را چند برابر می کند.

وقتی آنها بخشی از شما می شوند، چیزهای بیشتری به دست می آورید. آنها زیاد می شوند و یک سرمایه گذاری خوب از تلاش های شما می شوند.

هرکسی به منابع خاصی در ارتباط و جذاب شدن دسترسی دارد. این منابع درمورد همه یکسان نیست. منابع بیرونی، مثل پول، دوستان تأثیرگذار، جامعه، تکنولوژی و غیره هستند. و منابع درونی مثل انگیزه، زمان، تعهد و غیره … یک ارزیابی درستی از منابع برای تصمیم گیری های خوب زندگی کافی هستند.

آنها ممکن است برای هرشخصی متفاوت باشند، ولی برای شما ارزش آنها خیلی بالاست. کل تجربیات شما حذف شدنی نیست. نمی توانید آنها را انکار کنید یا تغییر دهید. آنها مال شما هستند. پس از آنها استقبال کنید و جهت ارتقا در ارتباطات روزمره خود از آنها بهره بگیرید.

چیزهایی در زندگی هستند که در رقابت شما برای ارتباط با فرد دیگر تأثیر می گذارند. آیا می دانید آنها چه چیزهایی هستند؟ هیچ دو نفری نیستند که محسنات یکسان داشته باشند، پس نباید به خاطر ویژگی که ندارید، احساس ناراحتی کنید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.

 

اعتماد به نفس کودک

 

افزایش اعتماد به نفس کودکان توسط پدر و مادر می تواند تضمین کننده آینده ای موفقیت آمیز برای فرزندشان باشد. آینده ای که امروز با تصمیات و آموزش های درست والدین به وجود می آید.

اگر در سال های ابتدایی تربیت فرزند در بالا بردن اعتماد به نفس کودک کوتاهی شود، می تواند مشکلات رفتاری بزرگی را در بزرگسالی برایش ایجاد نماید.

کودک باید از دوران خردسالی به صورت مستقل پرورش یابد و بتواند این استقلال کسب شده در اثر اعتماد بنفس درونی را تا پایان عمر همراه خود داشته باشد.

با افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می توان مطمئن بود که خودش به تنهایی می تواند تصمیم درست بگیرد و اتفاقات روزمره زندگیش به صورت خود کنترلی و با عزت نفس بالا عمل نماید. این آموزش اعتماد به نفس در نوجوانان قطعا از کودکی آغاز شده است و استمرار یافته و در نوجوانی به حاصل نشسته است.

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

– کودک خوشتیپ و با اعتماد به نفس من

اکثر پدر و مادر ها فکر می کنند با تهیه لباس های زیبا و رنگارنگ می توانند اعتماد به نفس کودکان خود را بالا ببرند. شاید زیبایی ظاهری و داشتن امکانات بتواند کمکی به افزایش اعتماد به نفس کودک داشته باشد، اما آنچه بسیار مهم تر است نوع رفتار والدین برای ایجاد حس خودباوری در کودکشان است.

اگر والدین به نوع پوشش و جذابیت ظاهری کودک خود توجه می کند، باید چندین برابر آن به نوع رفتار و حفاظت از عزت نفس کودک خود توجه نماید.

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان در اولین قدم باید رابطه ای محترمانه با او داشته باشید. به حرف هایش توجه کنید و اگر در مورد موضوعی نظری مخالف شما داشت با استدلال و منطق سعی کنید قانعش کنید.

به کودک خود هم اجازه ابراز نظرش را بدهید و به او فرصت بدهید تا از عقیده خودش در برابر شما دفاع کند.

سعی کنید همیشه کودک را تشویق کنید. تشویق کردن حتی برای انجام کارهای کوچک باعث تقویت اعتماد به نفس فرزندتان خواهد شد.

اگر بخواهیم مهمترین راههای تبدیل احساس خجالت به اعتماد به نفس در کودکان را نام ببریم باید بگوییم تشویق و باز هم تشویق مداوم.

از مقایسه کردن کودک مخصوصا در جمع پرهیز کنید چون با این کار ضربه های جبران ناپذیری به اعتمادبه نفس و عزت نفس او خواهید زد.

در انجام کارها اجازه دهید خودش تجربه کند. از تذکر دادن مداوم اجتناب کنید چون اعتماد به نفسش را از دست می دهد و دیگر نمی تواند به طور مستقل تصمیم گیری کند.

آموزش مدیتیشن و خودهیپنوتیزم نیز به شما کمک می کند

 

معرفی چند کتاب اعتماد به نفس

 

اگر اهل مطالعه و کتاب خواندن هستید، این کتاب ها برای شما مفید خواهند بود و اطلاعات مفید بیشتری را برای اینکه بدانید چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

  • اعتماد به نفس نوشته باربارا دی آنجلیس
  • موهبت اعتماد به نفس نوشته برایان تریسی
  • ایجاد اعتماد به نفس به زبان آدمیزاد نوشته کیت برتون و برینلی پلتز
  • اعتماد به نفس چیست نوشته استیون پالمر
  • ۵۰۱ راه برای بالابردن اعتماد به نفس نوشته رابرت رمزی
  • اعتماد به نفس در کار نوشته کاسیا لیسوفسکا
  • اعتماد به نفس فوری نوشته پاول مک کنا
 لطفا راهکارهای پیشنهادی خود برای بالا بردن اعتماد به نفس خود در مقابل دیگران و یا افزایش آن برای کودکان مان را با ما به اشتراک بگذارید!

 

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.