Home / مقالات / هدف گذاری چیست و چطور برای زندگی خود هدف پیدا و انتخاب کنیم
هدف چیست
چگونه برای خود هدف انتخاب کنیم

هدف گذاری چیست و چطور برای زندگی خود هدف پیدا و انتخاب کنیم

هدف چیست

هدف از زندگی چیست

مزایای داشتن هدف در زندگی چیست و هدف داشتن چه فایده ای دارد؟

هدف گذاری چیست

هدفگذاری در زندگی فردی و اجتماعی

روش انتخاب هدف زندگی

 چطور برای خود هدف انتخاب کنیم

رسیدن به هدف


 

هدف چیست

آیا واقعا شما می دانید هدف چیست و با تعریف هدف  آشنا هستید؟ اگر کسی از شما بخواهد انشا در مورد هدف زندگی بنویسید، می توانید انجامش دهید؟

اگر سوال شما این باشد: من در مشخص کردن اهداف زندگی و حفظ آنها مشکل دارم. من می دانم داشتن هدف برای افراد موفق مهم است، پس شما برای اینکه بتوانید هدف خود را بهتر مشخص کنید و برای به دست آوردن آن با انگیزه و هدف بمانید، چه کار کنید؟

 

جواب این است اهداف درصورتی مؤثر هستند که شما بتوانید مواردی که مم نیستند را جدا کنید و برمسائلی که برای شما مهم هستند، تمرکز کنید. آنها باعث می شوند چیزهای درست وارد ذهن و زندگی تان شوند.

 

بخشی از ذهن شما سیستم فعال شبکه ای خوانده می شود که اهداف را درک می کند. این سیستم بخشی کوچکی از سلول های مغزی شما را تشکیل می دهد.

کار آن مرتب سازی وظایف است و اطلاعاتی که از حس های خود می گیرید را ارزیابی می کند و چیزهایی که وارد ذهن شما می شوند را اولویت بندی می کند و در نهایت توجه شما جلب می شود.

 

برای اینکه ذهن خودآگاه شما نمی تواند هرچیزی را ضبط کند، درمورد چیزی که می خواهید هرچه جدی باشید ذهن ناخودآگاه شما بیشتر می تواند تمرکز کند.

هدف چیست
تعریف هدف

 

هدف از زندگی چیست

 

این سوال همواره در دوره های مختلف در ذهن بشر وجود داشته است که هدف از زندگی چیست . آیا واقعا می دانید که هدف از زندگی انسان چیست ؟

انسان ها در طول تاریخ به هدف از زندگی خود فکر می کردند و به دنبال تعیین اهداف بوده اند.

انتخاب هدف هر فردی با توجه به نوع تفکر و آرمان های او متغیر و متفاوت است. هدف زندگی انسان ها گاهی می تواند مادی یا معنوی باشد، به دنبال منافع شخصی یا اجتماعی باشند . بستگی به این دارد که آینده دلخواه خود را چگونه متصور هستند و می خواهند چگونه باشد.

بعضی از بزرگان مانند دالایی لاما هدف واقعی زندگی را در شاد بودن دیده اند. او عقیده دارد با ساده زیستی و کم کردن خواسته های مادی می توان به شادی درونی رسید.

برخی دیگر می گویند هدف در زندگی کسب تجربه برای رسیدن به کمال معنوی است.

ما می دانیم چیزی که افراد موفق را از غیر موفق جدا می کند تا حد زیادی به طرز فکر و کاری که انجام می‏دهند و اهداف زندگی آنها بستگی دارد، که بارها و بارها ثابت شده است.

هدف در زندگی
هدفگذاری در زندگی

سوال بعدی که در ذهن هر کسی به وجود می آید این است که آنها چه طرز فکری دارند هدف از زندگی  آنها چیست و چه کارهایی انجام می دهند که با دیگران متفاوت است؟

چیزی که در وهله اول می دانیم این است که موفقیت و راحتی با هم در یک جا نمی گنجند و اینجا جایی است که افراد غیر موفق شکست می خورند.

 

برای داشتن زندگی بهتر از آنچه الآن دارید، نیاز دارید غیر راحتی را تجربه کنید. مشکل ساده است، اکثر مردم از راحت نبودن فرار می کند، که این یک تناقض است.

اگر کنجکاو بوده اید که کجا ممکن است کوتاهی کرده باشید، همین الآن کنجکاوی خود را بکشید. اگر شما می‏خواهید دنیای خود را با انجام کارهایی که راحت نیستید گسترش دهید، خواهید دید تغییر واقعیت و تجربه موفقیت، در سطح کاملا متفاوت از آن چیزی که دارید می باشد.

اگر بتوانید هدف از زندگی انسان را بیابید و آ را به گونه ای در رویه زندگی روزمره خود به کار ببرید، می توانید نتایج درخشانی در زندگی به دست آورید.

 

ترس همیشه بخشی از زندگی است. با گذشت زمان یا با رشد کردن از بین نمی رود، همیشه خواهد بود.

تنها چیزی که شما می توانید آن را بهبود بخشید نحوه هدف گذاری شماست و اینکه چگونه آن را مدیریت کنید. افراد اجازه می دهند ترس آنها را متوقف کند. به این دلیل است که فعالیت نمی کنند حتی می دانند هدف درست انجام دادن است.

 

احتمالا چیزهایی وجود دارند که شما باید آنها را به خاطر رسیدن به اهداف زندگی، رها کنید.

کارهایی انجام دهید مثل زودتر ازخواب بیدار شوید تا کارهای بیشتری انجام دهید، بیشتر بمانید تا کار خود را انجام دهید به جای اینکه بیرون بروید، پول خود را برای پیشرفت سرمایه گذاری کنید و از بعضی چیزها بگذرید تا بتوانید خرید کنید.

 

انواع هدف در زندگی
داشتن هدف مشخص

مزایای داشتن هدف در زندگی چیست و هدف داشتن چه فایده ای دارد؟

 

برای داشتن هدف در زندگی نخستین کار این است که آرزو ها و رویاهای خود را بشناسیم. یعنی بدانیم در رویای خود دوست داریم به چه آرمان هایی دست یابیم و قلب ما برای رسیدن به چه چیزهایی می تپد

افراد زیادی فکر می کنند چگونه وقت خود را صرف کنند. چگونه وقت خود را صرف می کنید تا به اهدافتان برسید.

ممکن است برنامه ریزی تان سرگرم کننده نباشید، انگیزه و هدف خود را اولویت قرار دهید. ممکن است در مورد آنها احساس ناراحتی کنید، اما تا وقتی آن را جدی تر نگیرید از خود نتایج یکسانی را انتظار داشته باشید.

 

زمان خود را برای رسیدن به حداکثر نتایج به حداکثر برسانید. اگر نتوانید زمان خود را به طور مؤثری کنترل کنید، نمی توانید زندگی و موفقیت خود را به طرز مؤثری مدیریت کنید. همه افراد موفق برای زمان ارزش قائل می شوند، آنها وقت تلف نمی کنند.

هدف داشتن  به شما کمک می کند تا مسیری را که می خواهید طی کنید برای شما واضح و روشن باشد. نتایجی که می خواهید به آن برسید را اولویت بندی کنید تا اگر لازم است از آن بگذرید به درستی بتوانید آن را انجام ندهید.

گذشتن بد نیست، اما لازم است از چیزهایی گذشت. اگر به خاطر رسیدن به هدف بزرگتر، نخواهید از بعضی چیزها بگذرید، بالاترین سطح موفقیت را بدست نخواهی آورد.

باید جنگید تا به رؤیا رسید، باید برای آن سخت کار کرد و فداکاری کرد.

 

هربار بعضی افراد با زندگی قرعه کشی می کنند، آنها مقداری ریسک می کنند که بعضی چیزها را راحت از دست می هند. برای افراد انجام دادن آن راحت تر است.

برای هدف داشتن چرا کمی قرعه کشی نکنید وقتی می توانید چیزهایی در زندگی برای خود به وجود آورید؟ اگر می توانستیم پیش بینی کنیم، برنامه ریزی کنیم و بر مسیری که موفقیت را تضمین می کند بمانیم، بسیار خوب، اما دنیای دیگری وجود دارد و ما در آن زندگی نمی کنیم.

 

اگر احتمالات را قبول نکنید، خیلی دور نخواهید رفت. نتایج شما ممکن است آرام تر بهتر به دست آیند، اما شما هرگونه تغییرات بزرگ یا برنده شدنی نخواهی داشت تا بتوانید به مرحله بعدی موفقیت برسید. به خاطر داشته باشید، ریسک بیشتر جایزه بزرگتر نیز دارد. فقط یک فرصت کافیست!

 

چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنیم
هدف در زندگی

 

هدف گذاری چیست

 

برای اینکه اهداف خود را بسازید و هدف گذاری کنید، سه مرحله وجود دارد:

  1. آنچه که واقعا می خواهید را بنویسید
  2. آن را تجسم کنید (هدف گذاری تصویری)
  3. برای رسیدن به اهداف با خود صحبت کنید. اهداف فقط درمورد چیزی که می خواهید نباید باشد، بلکه درباره چیزی که چیزی که می خواهید تجربه کنید، تقسیم کنید، ارائه دهید و می خواهید شوید هم باید باشد.

یک بازیگر معروف در مصاحبه ای گفت، ۵ سال پیش یک چک پنج میلیون دلاری برای کارهای بازیگری اش نوشت و سه سال را به این هدف اختصاص داد.

او در آن روز سپاسگزاری کرد و چک را در جیبش گذاشت و آماده برای ایجاد درآمد ۱۰ میلیون دلار شد. این کار یک عامل اصلی در مشخص کردن اهداف شخصی برای او کرد.

 

بعضی مردم آماده پریدن و رفتن برای مشخص کردن هدف هستند، ولی باید علف های هرز باغ خود را از ریشه بکنند. آنها نیاز به برخی تغییرات در فکر کردن دارند تا واقعا باور کنند داشتن هدف مؤثر است.

 

لیست اهداف زندگی به این دلیل مؤثر هستند که شما مشخص کنید امروز کجا باشید و کجا می خواهید بروید و در چیزهای درست تمرکز کنید تا به شما برای رسیدن به هدف کمک کند.

 

 

هدفگذاری در زندگی فردی و اجتماعی

 

برای تعیین هدفگذاری در زندگی افراد موفق نتایج را قبل از راحتی به کار می برند. آنها در این هفته کم تلاش نمی کنند، تا هفته بعد مجبور شوند به عقب برگردند.

آنها از اوج به پایین نمی آیند. آنها خودشان هدف زندگی خود را مدیریت می کنند و بر فعالیت روزانه شان به سمت اهدافشان پافشاری می کنند.

 

اگر آنها وظیفه خود را دوست نداشته باشند، مکث می کنند یا آن را رها می کنند. آنها می دانند پایداری و کارهای معمولی کلید ایجاد پایه های موفقیت هستند.

شما حاصل اطراف خود هستید، اگر اطراف شما با بهترین احاطه شده باشد شما نیز بهترین هستید. یک بار که شما افراد منفی را دور کنید، مثبت نیز بوجود می آید.

 

درست مثل اینکه باورهای محدود کننده شما ممکن است از زمان کودکی در محیط اطراف شما گسترش پیدا کنند،همین اتفاق ممکن است در بزرگسالی بیفتد.

شما میانگین پنج نفر با صرف ترین بیشترین زمان هستید.

روش انتخاب هدف زندگی

یک سؤال مهم وجود دارد، چرا مردم اهداف خود را مشخص نمی کنند؟ یک دلیل اینست که برای آنها خیلی اهمیت ندارد.

بعضی فوائد تعیین هدف را نمی دانند و نمی دانند باعث موفقیت های بیشتر می شود.

بعضی هدف خود را در جوانی مشخص نمی کنند و یا در چهارچوب عقاید خود قرار نمی دهند.

 

چهارچوب عقاید به عنوان یک چهارچوب از نگرش شما به دنیا تعریف می شود. با این اصول و قوائد هست که اول توسط والدین و سپس توسط دوستان، آموزش، تجربیات و حرفه خود تحت تأثیر قرار می گیرید.

 

گاهی اوقات، متوجه می شوید چیزی که قبلا باور داشتید دیگر معتبر نیست، پس اصول شما تغییر کرده است. یک مثال: بعضی ها والدینشان می گویند آنها باید بشقاب خود را تا آخر بخورند کنند، ولی امروز فهمیدند که این کار باعث می شود بیشتر بخورند.

 

در واقع بهتر است بشقاب خود را پرنکنید. گاهی اوقات احساس گناه می کنند اگر غذای خود را تمام نکنند. این یک اصل قدیمی است که خیلی ها به آن باور دارند و باید آن را تغییر دهند. شاید هم شاید باید پنجره افکار خود را برای ایجاد هدف تغییر دهید.

 

من یک تمرین دارم که به شما کمک می کند اهداف خود را مشخص کنید.

این سؤال را از خود بپرسید: چگونه زندگی من ۱۰ برابر بیشتر می شود؟

 

کمی وقت بگذارید، به حرف های مردم گوش کنید، کارهایی انجام دهید که در زندگی شخصی و حرفه ای شما تغییر ایجاد می کند. می تواند کاری باشد که تاحالا انجام داده اید، ولی جزو هدف شما نبوده است. انجام دادن را ادامه دهید. اگر به مشکل برخوردید، این دسترات را تکرار کنید.

 

  • آیا بدهی ام کم می شود؟
  • آیا مؤثر است؟
  • آیا نظم و انضباط و اراده ام بیشتر می شود؟
  • آیا بیشتر یادمی گیرم؟
  • آیا شهرتم بیشتر می شود؟
  • آیا دانشم بیشتر می شود؟
  • آیا سلامتی ام بیشتر می شود؟
  • آیا موقعیت مالی ام بهتر می شود؟
  • آیا موقعیت کاری ام بهتر می شود؟

 

وقتی به اینها جواب دادید، باید بتوانید هدف زندگی خود را مشخص کنید. شما فقط اهدافی را می توانید مشخص کنید که برایتان پرمعنی باشند و شما هم برای دستیابی به آنها انگیزه داشته باشید. در ادامه قصد داریم درباره اینکه چگونه برای خود هدف انتخاب کنیم بحث کنیم!

 

 چطور برای خود هدف انتخاب کنیم

 

اگر می خواهید بدانید چطور برای خود هدف انتخاب کنیم باید بیشتر بر قدرت درونی خود تمرکز کنید.

این به نظر درست نمی رسد، می دانم، در واقع به نظر غیر حرفه ای است. حقیقت این است که مغز شما می تواند فریب بخورد، اما درون شما نمی داند چگونه دروغ بگوید.

 

واقعیت این است که ممکن است در کاغذ خوب به نظر برسد ولی وقتی شما حسی دارید که آن چیز اشتباه است، قلب شما چیزهایی می داند که مغز شما نمی تواند آن را توضیح دهد.

شروع شنیدن بصیرت خود کنید. حس درست را دنبال کنید و ببینید چگونه بصیرت تقریبا همیشه درست است. ریچارد بنسون بر آن قسم می خورد و من مطمئنم مواقعی را به خاطر می آورید که می خواستید به درون خود گوش کنید، اما نکردید.

 

به خاطر داشته باشید چیزهایی که راحت نیستند باید به راحتی تبدیل شوند. هرچه ناراحتی بیشتر باشد، پیشرفت نیز بیشتر است.

اگر یکی از نکته های بالای را برای هدف داشتن زندگی خود خواستید انجام دهید، به تغییرات مثبت توجه کنید. تنها داستان زندگی موفقیت دیگران را نخوانید، شروع به نوشتن داستان خود کنید.

چطور برای خود هدف انتخاب کنیم
رسیدن به هدف

روش رسیدن به هدف

 

برای رسیدن به هدف حتما باید استراتژی داشته باشید. بدون برنامه و استراتژی رسیدن به هدف ممکن است هزینه مالی و زمانی زیاد ایجاد و یا شاید مجر به شکست شود.

اما زمانی که شما لیست اهداف زندگی خود را مشخص می کنید، در حقیقت می دانید به چه نقطه ای می خواهید برسید. بنابراین انرژی و وقت خود را متمرکز برای رسیدن به هدف مورد نظر می کنید.

شما باید با روش های تعیین هدف در زندگی آشنا باشید و بتوانید با تعیین هدف در زندگی خواسته ها و آرزوهای خود را محقق سازید.

لطفا اگر درباره اینکه چطور برای خود هدف انتخاب کنیم نظری دارید با ما به اشتراک بگذارید

 

 

یک نظر

  1. آموزش نتورک مارکتینگ

    با سلام و عرض ادب.
    مطلب خوبی بود. فقط یه توصیه دارم خدمتتون. اونم اینه که فونت سایتتون رو تغییر بدین.
    ممنونم از شما.

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.