Home / زندگی / یاد بگیرید که انتقاد صحیح را بپذیرید
انتقاد صحیح
انتقاد

یاد بگیرید که انتقاد صحیح را بپذیرید

باید بدانیم کسانی که انتقاد صحیح را با آغوش باز می‌پذیرند و به گوش جان می‌شنوند، عموماً افرادی هستند که اعتمادبه‌نفس خیلی بالایی دارند.

این اشخاص به‌قدری از ارزش وجودی خود اطمینان دارند که اگر درباره یک نقص ساده و جزئی به ایشان حرفی زده شود، هرگز به تمام ارزش‌ها و توانمندی‌های خود شک نمی‌کنند و به‌قول‌معروف، کم نمی‌آورند.

اگر به کسانی که عموماً خود را دست‌کم می‌گیرند و اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند چیزی بگویید و مثلاً از ایشان انتقاد کنید که همیشه شنونده خوبی نیستند، خواهید دید که این حرف را چگونه تعبیر می‌کنند. خیال می‌کنند به ایشان گفته‌اید که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید، رفیق به‌دردنخوری هستند، و هر وقت با یک نفر حرف می‌زنند باید از خودشان شرمنده باشند.

حالا اگر همین حرف را به کسانی بگویید که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، و انتقاد کنید که در اغلب مواقع شنونده‌های خوبی نبوده‌اند چه فکری خواهند کرد؟

خیلی راحت جواب می‌دهند: آها! پس به نظر تو اغلب اوقات خوب گوش نمی‌کنم؟ باید یک فکری به حال این مشکل بکنم!

و صدالبته کسانی که ظاهراً دارای اعتمادبه‌نفس هستند الزاماً همان کسانی نیستند که در باطن و در عمق وجودشان چنین احساسی دارند. حالا اگر خود شما یکی از کسانی هستید که انتقاد را نمی‌پذیرید راه‌حل آن است که چنین وانمود کنید.

اگر اعتمادبه‌نفس کافی ندارید پس لازم است تظاهر کنید که دارید، و این کار به‌سختی و بدی که خیال می‌کنید نخواهد بود.

تظاهر به داشتن اعتمادبه‌نفس آن‌قدرها هم که تصور می‌کنید بد نیست چراکه باکمی تمرین و پشت‌کار خودتان متوجه خواهید شد که یک انتقاد سازنده و کوچک به معنای رسیدن شما به آخر دنیا نیست.

بلکه برعکس می‌تواند خیلی هم مفید باشد. مطمئن باشید که مردم همیشه به سبب پذیرفتن انتقادها برای شما احترام بیشتری قائل خواهند شد.

حتماً تاکنون شاهد بوده‌اید که از کسی انتقاد شود. کدام گروه بیشتر در شما تأثیر گذاشته است: کسانی که حالت دفاعی می‌گیرند و قهر می‌کنند؟ یا آنان که از طرف مقابل برای اظهارنظر و ابراز عقیده تشکر می‌کنند و می‌گویند: درباره‌اش فکر خواهم کرد.

صدالبته که همه اظهارنظرها هم صادقانه و دارای پایه و اساس درست نیست؛ اما اگر مردم بدانند شما با انتقاد به‌خوبی و به‌درستی برخورد خواهید کرد و بی‌دلیل جوش نمی‌آورید، می‌توانید نظر دیگران ر هم درباره نقدی که از شما شده بخواهید و مطمئن باشید که ایشان در کمال خرسندی پاسخی صادقانه و معتبر به شما خواهند داد.

توجه کنید؛ خبر خوب این است که حال شما حق انتخاب دارید. خودتان تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید همه بدانند شما نقطه‌ضعفی دارید اما از ترس واکنش‌های شما چیزی به رویتان نیاورند، یا ترجیح می‌دهید از آن آگاه باشید و درواقع کاری را برای اصلاح و رفع آن انجام دهید؟

انتخاب درست می‌تواند زندگی شما متحول سازد و برایتان موفقیت را به ارمغان آورد.
[newsletter_signup_form id=3]

یک نظر

  1. بسیار جالب و خواندنی بود

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.