Home / مقالات / چگونه خلاقیت داشته باشیم ؟
چگونه خلاقیت داشته باشیم
خلاقیت

چگونه خلاقیت داشته باشیم ؟

سوال اصلی در اینجا این است: چگونه خلاقیت داشته باشیم . مهم ترین مولفه های فردی برای پرورش خلاقیت به شرح زیر می باشند :

۱- اعتماد به نفس

تقریبا اکثر روان شناسان معتقدند که اعتماد به نفس از ویژگی های برجسته شخصیت خلاق است. اعتماد به نفس نوعی توانایی است که به موجب آن قوای فرد تمرکز یافته و سازماندهی می شود.

زیرا اگر چنین نباشد خود پنداره فرد خلاق در اندک مدتی در مقابل سختی ها و نا ملایمات فردی و اجتماعی در هم خواهد شکست. اعتماد به نفس موجب می شود فرد خلاق از شهامت و جسارت کافی برخوردار شود.

۲- اراده مستقل

اگر دغدغه شما این است که چگونه خلاقیت داشته باشیم باید بدانید فرد خلاق و نوآور در حوزه اندیشه و رفتار معمولا مستقل از دیگران عمل می کند. او خود را یک شخصیت صاحب شعور و تصمیم می داند. البته این بدان معنا نیست که فرد نسبت نظریه ها و عقیده های دیگران کم اعتنا باشد بلکه او انتخاب کردن را حق مسلم خود می داند.

۳- پذیرش خطر

برآیند اراده مستقل و اعتماد به نفس، پذیرش با استقبال از خطر است. ورود به بسیاری از موقعیت ها و مکان های ناشناخته و مبهم و طرح سوال ها و پرسش های حساسیت برانگیز مستلزم قبول تمام پیامد های ممکن است.

در باور عمومی، افراد خلاق افرادی کله شق تصور می شوند. به اعتقاد آنان این افراد نسبت به کاری که می کنند، آگاهی کافی ندارند. به عبارتی افراد خلاق نسبت به خطر ها و پیامد های آن آگاهند ولی با این حال میزان پذیرش خطر در افراد خلاق از تفاوت های فردی تاثیر می پذیرد.

به عنوان یک قاعده می توان گفت افراد خلاق و نوآور از یک ریسک خطر متوسط استقبال می کنند.

۴- پذیرش تجربه

نقش تجربه در تحول خلاقیت شخصیت آدمی چنان مهم است که بسیاری از صاحب نظران طرفدار اصل تجربه در خلاقیت هستند.

تجربیات تلخ و شیرین می تواند افراد خلاق را در زمینه های بروز اندیشه های نو و ابتکاری یاری دهد. در زندگی روزمره کسانی که عادت کرده اند تا فقط یک چیز یا موضوع تکراری را چندین بار تجربه کنند، به یادگیری جدید و در نتیجه به رشد مطلوب دست نمی یابند.

۵- استقبال از الهام

تفکر خلاق همیشه رو به سوی مجهول ها و ناشناخته ها دارد و از آنچه قبلا معلوم شده فاصله می گیرد. شخص خلاق و مبتکر از اینکه همه چیز روشن و مشخص باشد، خشنود نیست و تمایل دارد به پرسش و پاسخ و جستجوگری بپردازد.

این گرایش حتی فرد خلاق را به سوی مکان ها و موضوعاتی می کشاند که دیگران کمتر به سراغ آن می روند.

۶- کلنجار رفتن

این ویژگی، فرد خلاق را به نقطه ای می رساند که خود را اهل مبارزه و مباحثه می بیند. در حقیقت فرد خلاق نوعی مبارزه و تلاش فکری و رفتاری را آزمایش می کند.

در حالت نخستین کلنجار رفتن فرد خلاق با حریف رو به رو است. بنابراین درباره موضوع یا چیزی بحث یا مناظره می کند. او شانه به شانه حریف پیش می رود تا جایی که احساس کند به نتیجه قانع کننده ای رسیده است.

در حالت دوم فرد خلاق حریفی ندارد و در واقع خود او حریفی محسوب می شود. در این موقعیت ها اگر او به موضوعی علاقه مند شود، به زیر و رو کردن و سوال پیچ کردن ذهن خود می پردازد و این فعالیت را آنقدر ادامه می دهد که یا نتیجه مشخص حاصل شود و یا از ادامه کار منصرف شود. این نکات بسیار ارزنده ای بود در زمینه اینکه چگونه خلاقیت داشته باشیم .

 

اگر علاقمند به دریافت این نوع مقالات هستید، کافی است آدرس ایمیلتان را وارد کنید :
[newsletter_signup_form id=3]

 

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.