Home / زندگی / چگونه ابتکار عمل داشته باشیم
ابتکار
ابتکار عمل

چگونه ابتکار عمل داشته باشیم

انقلاب صنعتی وقتی به وجود آمد که کارها خودکار شوند ولی تا حدودی ابتکار عمل ما کاهش یافت. تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که بعضی کارها را ماشین‌ها جای انسان‌ها انجام می‌دهند. با کمک هوش مصنوعی که دور انتظار نیست، تمایل است که انسان کمتر دخالت داشته باشد.

پس کار و تجارت هم در حال تکامل است و از مدل انجام دادن به فکر کردن تغییر پیداکرده است.

وقتی تکنولوژی‌های دستی وظایف بیشتری داشتند، مهارت ذهنی مهم اهمیت کمتری داشتند. اگر ما بخواهیم کار خود را در آینده گسترش دهیم، باید فکر کنیم و فکر کنیم. مثل همیشه، راه‌حل و ابتکار و راه‌های جدید داشته باشیم تا نتیجه فعالیت را ببینیم.

استراتژی‌های رفتاری دان جروجوری و کیران فلانگان، نویسنده‌های معروف، به مردم یاد می‌دادند چگونه فکر کنیم، چگونه ابتکار عمل داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم. اینجا نکاتی آورده شده که عضلات ذهن شما را تقویت می‌کند:

  1. ایده‌ها بازی اعداد هستند

وقتی عصبی هستید اعداد را در کنار خود می‌خواهید. این راز خلاقانه‌ترین و بهترین راه برای حل مشکلات است. گزینه‌های کافی باید داشته باشید تا بتوانید خوب در مورد روش آن فکر کنید. مثل تکرارهایی که در ورزش می‌کنید، باید راه‌های سخت و آسان را چند بار تکرار کنید تا بهترین نتایج را ببینید.

اولین ایده‌های شما روشن و نشان‌دهنده اولین سطح فکر شما هستند. شما باید عمیق‌تر بروید تا نهایتاً به طلا برسید. شما باید از سطح فکر اول خود فراتر بروید تا  با ابتکار ایده‌های دیده نشده را بتوانید کشف کنید و حقیقتاً بتوانید مشکل را حل کنید.

  1. به سؤالات فکر کنید

ذهن خود را به فکر کردن در مورد سؤالات آموزش بدهید نه اینکه قطعی بگوئید. مشکل قاطعانه گفتن این است که آن‌ها یک‌راه‌حل را پیش‌بینی می‌کنند و شما را دررسیدن به راه‌حل‌های نوآورانه متوقف می‌کنند. سؤالات راه‌حل‌ها را باز می‌کنند.

اولین چیزی که شما آن را می‌خواهید، می‌تواند به ایده‌های موفقیت‌آمیز ختم شود؛ طرح‌های بسته‌بندی جدید، طراحی محصول جدید تا محصولی با طعم‌های متفاوت و با روش‌های خلاقانه و با ابتکار.

  1. ایده‌هایتان را مطرح نکنید، راه‌حل‌ها را مطرح کنید

شما به مشکل برای حل کردن نیاز دارید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد این است که آن‌ها می‌گویند؛ “ما به ایده‌های جدید احتیاج داریم” و تعجب می‌کنند چرا نمی‌توانند به هر چیزی فکر کنند. ما هیچ‌وقت با یک ایده عالی در ۴۰ سال کار خود شروع نکرده‌ایم، بلکه راه‌حل‌های نوآورانه را مطرح کردیم.

ایده‌ها مشکلات را حل می‌کنند و اگر شما مشکل را مطرح نکنید، ایده‌ها معجزه نمی‌کنند. برای مشکلی که باید حل کنید وقت صرف کنید به‌جای اینکه فکر کنید کار متفاوتی انجام دهید.

  1. به خلوت خود برگردید

در خلوت خلاقیت شما بیشتر می‌شود. خیلی از افراد خلاق طرز فکری دارند؛ چنددقیقه‌ای به من آزادی فکر دهید.

به نظر می‌رسد ذهن در خلوت، تحت‌فشار قوی‌تر کار می‌کند. شاید غرایز ما ضربه می‌زنند و به ما سوخت می‌رسانند تا بتوانیم راه را پیدا کنیم.

  1. ایده‌ها و تفکرات را کنار هم بگذارید

توانایی شما برای متفاوت فکر کردن مهم است. یک‌راه خوب برای بروز ابتکار کار این است از افراد، جاها، صنایع و بخش‌های متفاوت الهام بگیرید. اگر بخواهید یک متفکر چابک شوید، باید فراتر از نقش خود یاد بگیرید، بخوانید، به هر چیزی علاقه‌مند باشید و به دیگر بخش‌ها نگاه کنید تا چگونه انجام می‌دهند.

موفق‌ترین اختراعات از ترکیب فکر کردن یا تکنولوژی صنایع متفاوت به وجود آمده‌اند. طراحی محصول جدید می‌تواند به‌اندازه فکر کردن ساده باشد.

آیا آماده هستید این‌ها را شروع کنید و این ایده‌ها را توسعه داده‌اید؟ ممکن است از کارهای خود متعجب شوید.

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.