Home / زندگی / روش های صبور بودن
صبور بودن
صبور

روش های صبور بودن

آشنایی بامهارت روش‌های صبور بودن در زندگی می‌توانند کمک زیادی به آرامش شما در زندگی نماید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زیر یک سقف در جمع اعضای خانواده و یا شاید در کنار همسرتان نشسته‌اید. خستگی کار روزمره و ترافیک و گرمای هوا را هنوز بر تنتان احساس می‌کنید. سر صحبت باز می‌شود و نظر او کاملاً برخلاف نظر شماست، آن‌قدر که شمارا ناراحت می‌کند. او ازنظرش دفاع می‌کند و شما تحمل نمی‌کنید.

کم‌کم بحث جدی‌تر می‌شود و حالا دیگر دو جمله در میان، حرف همدیگر را قطع می‌کنید. خیلی وقت‌ها حرف‌های دیگران و نظراتشان خوشایند ما نیست. گاهی علیه ما و علیه نظرات ما هستند. در یک خانواده نیز بارها پیش می‌آید که دو یا چند عضو یک خانواده درباره موضوعی، نظری متفاوت دارند و هریک از نظرات خود دفاع می‌کنند.

این تفاوت در سلیقه و نظر نه‌تنها منفی نیست بلکه کاملاً طبیعی و ضروری است. اما مشکل از کجا شروع می‌شود؟

مسئله از جایی شروع می‌شود که ما در برابر نظرات مخالف، صبور نباشیم، کم‌حوصله باشیم و نتوانیم آنچه را که خوشایند ما نسبت، بشنویم.

در صورت صبور بودن در برابر آنچه نمی‌خواهیم و برایمان خوشایند نیست، باعث ایجاد همدلی و تفاهم در زندگی می‌شویم. باید یادمان باشد که بدون وجود تفاوت‌ها، زندگی اجتماعی معنایی نمی‌یابد. فلسفه دو تا شدن برای تشکیل خانواده، درواقع جمع شدن همین تفاوت‌ها در کنار یکدیگر است.

پس هر انسانی می‌تواند آزادانه فکر کند و حرف بزند. از کوچک‌ترین مسئله تا مهم‌ترین موضوع او حق دارد آن‌گونه که می‌خواهد بیندیشد و کسی نمی‌تواند حق او را بگیرد، حتی همسر.

وقتی این گوناگونی و آزادی فردی پذیرفته شد باید بتوانیم شنونده خوبی هم باشیم. آنچه ممکن است به مذاق ما خوش نیاید، یا ما آن را مطلوب ندانیم، بشنویم و استبداد کوچک درونمان را از بین ببریم. به خودمان بقبولانیم که او حق دارد متفاوت بیندیشد و نظر بدهد و من باید به او احترام بگذارم و حتی بیشتر از آن؛ مانند جمله معروف روسو:” من حاضرم جانم را بدهم تا مخالف من حرفش را بزند” عمل کنم.

وقتی نتوانیم صدای مخالفی را تحمل‌کنیم درواقع این توقع را در خودمان تقویت می‌کنیم که باید همه، آن‌گونه باشند که ما می‌خواهیم. همین است که کسی کوتاه نمی‌آید و گفتگو در خانواده به مشاجره کشیده می‌شود و اثراتش تا ماه‌ها بر زندگی سایه می‌اندازد.

صبور بودن را تمرین کنید

وقتی‌که شما صبور بودن را تمرین می‌کنید، درعین‌حالی که نظر خود را آزادانه بیان می‌کنید، در برابر نظرات متفاوت دیگران به سعه‌صدر و بردباری برخورد می‌کنید. آرام و خونسرد می‌شنوید. با طرف مقابلتان محترمانه برخورد می‌کنید. در این حالت حتی اگر نتیجه دلخواه شما به دست نیاید و برخلاف میل باطنی، خواسته شما برآورده نشود، بازهم شما برنده‌شده‌اید.

چون شما به این بلوغ رسیده‌اید که برای دیگران هم حق اظهارنظر قائل شده‌اید. شما برنده‌اید چون همسرتان متوجه شده است چه همسر صبور و محترمی دارد.

هر وقت احترام به نظر مخالفتان را برای خودتان به ارزش تبدیل کردید، دیگر خودتان هم از حاکم شدن آنچه مخالف میل شماست، آسیب چندانی نمی‌بینید و زندگی شما بیشتر روی موفقیت را خواهد دید.
[newsletter_signup_form id=3]

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.