Home / مقالات / برای کارهایتان برنامه ریزی دقیق و کامل کنید
برنامه ریزی
برنامه ریزی

برای کارهایتان برنامه ریزی دقیق و کامل کنید

طراحی و برنامه ریزی دقیق مدون از مهم ترین ارکان در رسیدن به موفقیت شغلی است.

اگر قصد دارید یک کار و کاسبی موفق راه بیندازید، این یکی از سخت ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید.

بسیاری از کارآفرین های موفق قبل از راه اندازی شرکت شان، هفته ها و حتی ماه ها وفت صرف تهیه برنامه کسب و کارشان می کنند.

خوشبختانه امروزه می توانید نرم افزار هایی را تهیه کنید که کمک می کند برنامه کسب و کار را بسیار ساده تر از آنچه در گذشته انجام می شد، تهیه کنید و باید این کار را خودتان انجام دهید. نمی توانید از فرد دیگری بخواهید که برایتان برنامه ریزی کسب و کار انجام بدهد. مثل این است که از فرد دیگری بخواهید برای شما همسری را انتخاب کند، بدون اینکه فرصتی داشته باشید تا او را از قبل ببینید.

خوبی برنامه ریزی کسب و کار این است که شما را مجبور می کند همه قسمت های کار را کاملا بررسی کنید . برنامه کسب و کار بسیار ساده است و نیاز به این دارد که دقیقا پیش بینی کنید در سه سال آینده چقدر محصول با خدمات در هر ماه یا هر سال خواهید فروخت؛ سپس همه هزینه ای که تولید و توزیع این محصول یا خدمات برایتان دارد را محاسبه می کنید.

همه نیاز های خود مثل ملک، امکانات، تجهیزات، تبلیغات، کارکنان، لوازم اداری و هر چیز دیگری را که برای عرضه این محصول یا خدمات لازم دارید را مشخص می کنید. مقدار پول مورد نیاز تان را محاسبه می کنید و مشخص می نمایید که این مبلغ را از کجا تامین خواهید کرد.

در نهایت پیش بینی می کنید که چقدر سود خواهید کرد و چه هنگام این سود نصیب تان می شود.

دو قانون وجود دارد که می تواند زندگی کاری شما را نجات بدهد:

قانون اول این است که همه چیز دو برابر آنچه فکر می کنید هزینه می برد.

قانون دوم این که همه چیز سه برابر مدتی که برآورد می کنید، زمان می برد.

یعنی اگر بودجه شما برای انجام یک فعالیت ده میلیون تومان است، عملا بیست میلیون تومان یا حتی بیشتر برای شما خرج بر می دارد. اگر توقع دارید ظرف مدت سه ماه یر به یر شوید، احتمالا زودتر از نه ماه نمی شود و حتی شاید بیشتر هم طول بکشد.

نکته جالب توجه در اینجا قانون مورفی است که توسط یک کارآفرین بیان شده است. قانون مورفی می گوید: هر کاری که احتمال خراب شدن داشته باشد، خراب خواهد شد. اولین نتیجه ای که از قانون مورفی حاصل می شود، این است که از بین همه کارهایی که احتمال دارد خراب شود، بدترین چیز ممکن در بدترین زمان ممکن خراب می شود و بیشترین هزینه ممکن را برایتان در بر خواهد داشت.

وقتی برنامه کسب و کارتان را طراحی کردید، و از آن پرینت گرفتید، تا جایی که می توانید آن را به افراد با تجربه نشان بدهید و نظرشان را جویا شوید. آمادگی این را داشته باشید که وقتی اطلاعات جدیدی به دست می آورید، برنامه کاری تان را مورد بازبینی قرار دهید.

درست همان طور که برای ساختن خانه تان یک نقشه نهایی آماده می کنید، برنامه کسب و کارتان هم بعد از کامل شدن، طرح و نقشه کسب و کارتان می شود. سپس از برنامه کاری تان به عنوان قطب نمایی در دریا های پر تلاطم پیش روی تان استفاده خواهید کرد.

برنامه ریزی ذهنی با جملات تاکیدی

 

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.