مدیریت زمان ، استفاده حداکثر از زمان برای انجام کارها است که به ما میکنند به اهداف بلندمدت و کوتاهمدت خود برسیم.
کسی که نمیداند چگونه از وقت خود حداکثر استفاده را ببرد، فکر میکند خیلی سخت است که به رؤیای خود رسید.
بهعبارتدیگر، افرادی که زمان خود را خوب مدیریت میکنند به نتایج بهتری میرسند.
اینجا ۷ تکنیک در مورد مدیریت زمان آوردیم که باعث موفقیت شما میشود:
- فعالیتهای خود را اولویتبندی کنید
شما میدانید که چهکارهایی را باید در طول هفته انجام دهید. برای اینکه بتوانید از موقعیتهای خود بهترین استفاده را ببرید این است که وظایف خود را اولویتبندی کنید و برنامهای بریزید که بین کارهایی که خیلی مهم هستند، اهمیت آنها در حد متوسط است و یا پائین تر است را تفاوت قائل شوید.
- برای هر روز هفته برنامه داشته باشید
وقتی هفته به انتها میرسد، ما احتیاج به یک برنامه برای هفتهای در راه است، داریم.
باید یک برنامه با جزئیات طراحی کنیم که سراسر روزهای هفته از صبح تا شب را شامل شود. میتوانید برنامه خود را در یک دفترچه کوچک یا تقویم یادداشت کنید.
وقتی برنامه خود را نوشتید، باید یکزمان مشخص برای هرکدام از فعالیتهای خود در نظر بگیرید و سعی کنید آنها را در زمانی که به آن اختصاص دادید تمام کنید.
- روز خود را زود شروع کنید
اولازهمه شما باید زود از خواب بیدار شوید. و سعی کنید در روز حداقل شش تا هشت ساعت بخوابید.
وقتی زود از خواب بیدار شوید، برنامه و روز خود را زود شروع میکنید. سعی کنید به بهترین نحو از نقشه مدیریت زمان که برای خود تنظیم کردهاید، پیروی کنید.
- روش چند کار انجام دادن را یاد بگیرید
اگر میخواهید وقت خود را صرفهجویی کنید و به بهترین صورت از آن استفاده کنید، باید روش چند کار انجام دادن را یاد بگیرید.
با انجام دادن چندوظیفه در زمان مشخص، وقت بیشتری برای وظایف دیگر خود در طول روز پیدا میکنید و میتوانید مدیریت زمان بهتری داشته باشید.
- آمادگی بعضی حواسپرتیهایی را داشته باشید
گاهی اوقات، ممکن است نتوانیم وظایف خود را در زمان مربوطه آن تمام کنیم. ذهن شما باید آماده باشد و بداند چه کاری را باید در هر موقعیتی انجام دهد.
مواردی مثل تلفنهای پیشبینینشده و غیره میتواند در نقشه شما اختلال به وجود بیاورد. بنابراین، وقتی برای هر وظیفهای وقتی اختصاص میدهید، میتوانید کمی وقت اضافه هم برای آن قائل شوید.
برای وظایف تمام نشده در طول روز، باید برنامه مدیریت زمان بریزید که در روز بعد آن را تمام کنید.
بنابراین، اگر میخواهید در تمام کارهای خود موفق باشید، مطمئن باشید از هر چیزی که حواس شما را پرت میکند مثل تلفن و یا رسانههای اجتماعی دوری میکنید.
- کارهای خود را به تعویق نیندازید
وقتی با کارهایی روبرو میشوید که علاقهای به آنها ندارید یا فکر میکنید پیچیده هستند، آنها را به عقب نیندازید.
ولی تا آنجا که ممکن است آنها را زود تمام کنید. اگر پیچیده هستند، آن را به کارهای کوچکتر تبدیل کنید و یکبهیک آنها را تمام کنید.
- برای خود وقت بگذارید
بین کارهای خود استراحتی کنید. باعث میشود خودتان را تجدید قوا کنید. در پایان روز، بهاندازه کافی استراحت کنید تا برای روز بعد انرژی بگیرید.