Home / زندگی / معنی عزت نفس چیست و چگونه عزت نفس داشته باشیم
عزت نفس
Self-esteem

معنی عزت نفس چیست و چگونه عزت نفس داشته باشیم

عزت نفس یک باور درونی فرد از خودش در جهت دستیابی به خواسته ها و اهداف زندگیش است. در بعض مواقع تاثیر عزت نفس در موفقیت بسیار بالاتر از اعتماد به نفس خواهد بود.

شاید شده بخواهید به کسی کمک کنید سیگاری را ترک کند و کلمه خواهد کرد را از او شنیده باشید. من سال بعد ترک خواهم کرد. این کار اراده زیادی می خواهد. دلیل شما چیست؟ آیا چون به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند؟

در شروع سال درمورد تصمیماتی که می گیرید، بحث زیاد می کنید. به خاطر اهدافی است که داریم. بیایید با آنها رو به رو شویم، خیلی از ما احساس انرژی داریم، با شروع یک زندگی جدید و درس هایی که از گذشته یادگرفته ایم و آماده ایم رو به جلو حرکت کنیم.

کارهای زیادی است که می خواهیم انجام دهیم؛ من امسال زبان یاد می گیرم. در واقع، لیست کردن آسان است، پس آیا هرکاری انرژی نمی خواهد؟

اول، باید ارتباط بین اراده و عزت نفس را باید پیدا کنیم. باید سعی کنیم راه هایی را بیابیم تا بدانیم چگونه عزت نفس داشته باشیم و چطور عزت نفس خود را بالا ببریم .

رای باومستر درمورد تأثیر فعالیت های اجباری را بر عزت نفس به دست آورد. مردم برای بالابردن عزت نفس خود انرژی کمی می گذارند. هرچه انرژی بیشتری مصرف شود، سخت تر می توان نگه داشت و بهره وری داشت.

باومستر ازدست دادن عزت نفس را به “تخریب خود” توصیف کرد. اداره سوختی است که عزت نفس ما را کنترل می کند و هر دو مثل ماهیچه هستند که اگر ورزش نکنید فعالیتی ندارند.

اگر سوالتان این است که چطور عزت نفس داشته باشیم و چگونه عزت نفس را بالا ببریم و چگونه عزت نفس را پرورش دهیم و چگونه عزت نفس را تقویت کنیم و از این دست سوالات، در ادامه ۸ روش را آوردیم که بدانیم چگونه عزت نفس داشته باشیم :

عزت نفس بالا
عزت-نفس
  1. بالا بردن عزت نفس با کنترل زمینه های زندگی

برای مثال؛ شما تصمیم می گیرید سیگار را ترک کنید ولی به ملاقات دوست خود که سیگار می کشد، ادامه می دهید. با کمک اراده خود، می توانید برای مدتی سیگار کشیدن را ترک کنید، ولی متأسفانه خودداری از سیگار کشیدن انرژی شما را تخلیه می کند.

وقتی دوست شما سیگار را روشن می کند تحریک می شوید و به خود می گوئید، ترک سیگار سخت ولی بالاخره روزی این کار را انجام خواهد داد.

این موقع است که اگر خود را بشناسید و بخواهید سیگار را ترک کنید به جاهایی نمی روید که اراده شما از بین برود.

 

  1. جهت عزت نفس بالا عادت های خوب را ایجاد کنید

خیلی از کارهایی که ما هر روزه به طور خودکار انجام می دهیم، از روی عادت هایمان است. ممکن است برای شما آشکار نباشند ولی اگر به عقب برگردید، متوجه می شوید کارهایی که امروز انجام می دهید تقریباً مشابه کارهایی است دیروز، یک ماه پیش و یک سال پیش انجام می دادید.

وقتی یک بار عادتی شکل گرفت، فعالیت های بعدی را راحت تر انجام می دهید. البته، وقتی یک بار استرس داشتید یا از اراده خود خارج شدید، به آن عادت های بد می توانید برمی گردید.

 

  1. برای افزایش عزت نفس خوب بخوابید

تمرین فقط رفتن به باشگاه نیست. باید به اندازه کافی بخوابید و بخورید تا نتایج خوب ببینید. اگر خوب نخوابید، ذهن شما در سطح مطلوبی کار نمی کند و کارهایی که باید انجام دهید برای شما سخت تر می شوند.

پرورش عزت نفس
ezate-nafs
  1. در ابتدا از سخت ترین وظایف شروع کنید

قدرت اراده یک منبع نامحدود است و در طول روز زیاد مصرف می شود. صبح ها بهترین زمان برای انجام کارهای سخت یا واقعاً خسته کننده است برای اینکه انرژی و اراده شما در بالاترین سطح قرار دارد.

 

  1. سطح گلوکز خود را پائین تر از حد کنترل نگه دارید

آزمایش دیگری نشان داد عزت نفس سطح گلوکز را پائین می آورد. می توانید کمبود انرژی و اعتماد به نفس و عزت نفس را با متناسب کردن سطح گلوکز خود خنثی کنید.

 

  1. گاهی اوقات استراحت کنید

بهترین راه برای به دست آوردن انرژی این است که حجم وظایف خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. یک تکنیکی هست که می گوید، ۲۵ دقیقه کار و ۵ دقیقه استراحت. این طور متمرکز باقی می مانید و برای انجام کارهای خود وقت محدودی دارید و از طرفی خسته نمی شوید.

مقاله عزت نفس
self esteem image
  1. تمرین برای افزایش عزت نفس

بی شک افراد موفق زیادی هستند که تمرین را از اولویتهای خود قرار داده اند. هرنوعی از فعالیت فیزیکی عزت نفس و اراده می خواهد که باعث تقویت سلامت حسمی و روحی شما می شود. همین طور باعث می شود در حوزه های دیگر زندگی نظم بهتری داشته باشید.

 

  1. روانشناسی عزت نفس با اولویت بندی

تصمیماتی که می گیرید، باید اراده بیشتری داشته باشید تا انرژی بیشتر برای کارهایی که برای شما مهم هستند داشته باشید.

“گاهی اوقات کوچکترین تصمیمات می توانند زندگی شما را برای رسیدن به موفقیت تغییر دهند.”

عادت ها برای شکل گرفتن تلاش، نظم و زمان لازم دارند. یکی از اشتباهات خیلی از افراد این است که وقتی می خواهند عادت های خود را تغییر دهند، بیش از حد با اراده و راحتی خود ستیز می کنند. مهم است بدانید اگر بخواهید در زندگی برنده شوید، باید تعادل را حفظ کنید تا اندازه ای که برای مقابله با مشکلات زندگی آماده باشید.

2 نظرات

  1. اعتماد بنفس و عزت نفس از جمله ضروریات زنده گی ماست
    پس باید به همراه داشته باشیم

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.