Home / زندگی / شیوه های زندگی سالم چیست
شیوه های زندگی سالم
زندگی سالم

شیوه های زندگی سالم چیست

دانستن شیوه های زندگی سالم برای هر انسان موفقی لازم و ضروری است. چون شیوه زندگی هر شخص تأثیری به سزا و ملموس در زندگی فردی و اجتماعی او دارد.

شیوه های زندگی سالم از ابعاد مختلفی می‌تواند موردبحث و بررسی قرار بگیرد. مثلاً ازنظر سلامت جسمانی، معنوی و روانی، موقعیت فردی و اجتماعی، میزان کسب درآمد و … که هرکدام از آن‌ها مقوله‌ای پر سخن می‌باشد و کلام فراوان به همراه دارد.

سلامت جسمانی

وقتی صحبت از سلامت جسمانی می‌شود، هر آنچه که برای سلامتی جسم و تن انسان مفید هست باید مدنظر قرار گیرد و مواردی که سلامتی را به خطر می‌اندازد باید پرهیز گردد.

در مقوله شیوه های زندگی سالم بیش از همه‌چیز سلامت جسمانی در دید دیگران قرار دارد و خوشبختانه بیشتر موردتوجه است. برای حفظ سلامت جسمانی عواملی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی در شبانه‌روز، ورزش مداوم، عدم مصرف سیگار و قلیان، پرهیز از پرخوری و نداشتن اضافه‌وزن بسیار کارا هستند.

اگر فرد بتواند سلامت جسمانی خود را حفظ نماید، با تسلط بر اوضاع زندگی خود با کسب اطلاعات و آموزش در سایر عرصه‌ها نیز موفقیت به دست خواهد آورد.

 

بعد معنوی و روانی

در این حوزه که زیاد به دید افراد نمی‌آید یک نیروی مخفی پیشران برای تمام زمینه‌هاست. به کمک نیروی ایمان و پالایش ذهنی و روانی انگیزه‌های مثبت برای زندگی سالم وجود خواهد داشت و شخص احساس پوچی و بیهودگی نمی‌کند. هر چه بیشتر به مسائل معنوی توجه شود و پایه‌های ایمانی در فرد و جامعه مستحکم‌تر باشد، نتایج آن به تمام مسائل منتشر خواهد شد و در تصمیم‌گیری‌های شخص باایمان مؤثر خواهد بود.

برعکس اگر پایه‌های ایمانی سست باشد و نقطه اتکای معنوی و روانی وجود نداشته باشد، ممکن است اعمال پرخطر بیشتر شود و خسارات ناشی از آن نیز گریبان گیر فرد شود.

موقعیت فردی و اجتماعی

ایجاد توازن بین موقعیت فردی و اجتماعی می‌تواند سلامت زندگی را بیمه نماید. باید این امر مبرهن شود که افراط برای حفظ و پیشرفت در یکی از موقعیت‌های فردی یا اجتماعی باعث ضربه زدن به دیگری خواهد شد. پس همواره باید کوشید بین کار و زندگی تعادل ایجاد کرد و برای هر دو به میزان کافی وقت صرف کرد و هر دو را مدنظر قرار داد.

میزان کسب درآمد

البته این مورد یک پارامتر وابسته به سه عامل قبلی است. میزان رضایتمندی افراد از درآمد و دارایی یک کمیت نسبی است و در اقشار مختلف جامعه می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین باید توجه داشت اگر به‌طور درستی در تمام ابعاد شیوه زندگی سالم آگاهی و توجه حاصل شود، دیگر فرد حاضر نیست سلامت جسمانی یا ایمان قلبی و عواطف خانوادگی خود را به خطر بیندازد تا درآمد بیشتری کسب کند. که این امر در درازمدت برای زندگی سالم پسندیده خواهد بود.

پس برای دانستن شیوه زندگی سالم باید به تمام چهار پارامتر گفته‌شده اهمیت داد و یک تعادل منطقی و کارآمد در بین آن‌ها برقرار ساخت تا به یک دستاوردی مناسب برای پیشرفت و موفقیت در زندگی رسید.
[newsletter_signup_form id=3]

2 نظرات

  1. سلام من امیر هستم شما خیلی خوبید…….🤓🤓🤓🤓🤓🤓

  2. سلام خیلی ممنون از ارائه این مطالب مفید…. ببخشید میتونم از مطالب در تحقیق و مقاله خودم استفاده کنم

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.