Home / زندگی / کسب موفقیت معنوی در زندگی
موفقیت معنوی
موفقیت معنوی

کسب موفقیت معنوی در زندگی

در زندگی روزمره و در تعاملات اجتماعی و حتی خانوادگی وقتی سخن از موفقیت به میان می‌آید می‌توان ذهنیت افراد را به دو گروه تقسیم‌بندی کرد، موفقیت معنوی ( روحی – روانی ) و موفقیت‌های مادی.

موفقیت معنوی مانند انتخاب یک همسر همراه و همدل یا به عبارتی یک ازدواج موفق، مادر یا پدر موفق شدن در رابطه با تعلیم و تربیت فرزند، فرزندی که پدر و مادر از او رضایت کامل دارند و دعای خیرشان همراه اوست، همسری فداکار و وفادار بودن، کسب ویژگی‌هایی نظیر پایبندی به همسر، شغل و درآمد سالم، مؤدب بودن و رعایت نزاکت، خوش‌برخورد بودن، خوش‌خلق بودن، شیرین بودن، عزت‌نفس داشتن، رقیق‌القلب بودن و … همه این نوع موفقیت‌ها یک احساس درونی است که در بیشتر مواقع فقط خود شخص متوجه آن است و ممکن است عده معدودی که در محیط خانواده یا در محل کار در کنار او بوده و با او در تعامل روزمره هستند این موفقیت را تا حدودی درک کنند.

به‌عبارت‌دیگر این نوع موفقیت‌ موجب ساختار و استحکام شخصیت در انسان می‌شود. بتهوون دراین‌باره می‌گوید:

من می‌خواهم کاملاً شبیه به درخت باشم. می‌خواهم همواره نمو کنم. از بالا میوه‌هایی داشته باشم و از پایین با استحکام روح و ریشه خود را در اعماق زمین فروببرم تا بتوانم به زندگانی عملی خود روش و نیرویی بدهم.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که بیشتر این‌گونه از موفقیت معنوی جزو ذات و شخصیت انسان می‌شوند، به عبارتی چیزی جدا یا منفک از شخصیت او نیستند. مثلاً نمی‌توان خوش‌خلقی را از شخصی جدا کرد و گفت که از این لحظه به بعد تو خوش‌خلق نخواهی بود. لذا این‌گونه موفقیت‌ها نوعی دارایی حقیقی محسوب می‌شوند که قابل سرقت نیست و مشمول ضوابط عزل و نصب نیز نمی‌شود.

موفقیت معنوی ویژگی خاص دیگری نیز دارد، این‌که اغلب این‌گونه موفقیت‌ها نزد عقلا و فرهیختگان هر جامعه از ارزش نسبی بیشتری برخوردارند. زیرا اساساً شامل صفات متعالی انسانی هستند، صفاتی که شرط لازم برای زندگی زیبای اجتماعی است.این نوع موفقیت‌ها به‌نوعی پایه و اساس سیستم فکری و روانی انسان را تشکیل می‌دهند.

به نقل از یک فیلسوف راز موفقیت اشخاص بزرگ در این است که ناملایمات را ندیده می‌گیرند، زیرا چنین شخصی هر شکستی بریش پیش بیاید، ندیده می‌گیرد و همین‌طور به‌تدریج بر اراده و قدرت روحی‌اش اضافه می‌شود تا بالاخره مرد نابغه‌ای بشود.

چون در زندگانی هر انسانی غیرممکن است که ناملایمات پیش نیاید، پس باید کاری بکند که ناملایمات را اسیر خود کند نه اینکه او اسیر ناملایمات شود. البته ناگفته نماند که کسب این‌گونه موفقیت‌ها بسیار سخت و مستلزم آموزش صحیح و تجربه مستمر و به‌طورکلی کسب پرورش فکر صحیح است. به‌طور عادی نمی‌شود یک‌شبه، انسان سخاوتمندی شد یا یک‌روزه موفق شویم که عنان دیو عصبانیت را در دست‌گیریم و به آرامش برسیم.

اما باید بدانیم که هرچقدر در جهت کسب این‌گونه صفات پیش برویم به لحاظ اهمیتی که دارند موفقیت بزرگی محسوب می‌شوند چراکه می‌توانند تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر اثرات مثبت خود قرار دهند.
[newsletter_signup_form id=3]

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.