Home / زندگی / چگونه همیشه خوشحال باشیم
خوشحال بودن
خوشحالی

چگونه همیشه خوشحال باشیم

ما همیشه در زندگی به دنبال حفظ سلامت جسمانی و تناسب‌اندام خود هستیم ولی کمتر به این فکر می‌کنیم که چگونه همیشه خوشحال باشیم.

فراموش می‌کنیم از آن چیزی محافظت کنیم که می‌تواند تفاوت در کیفیت زندگی ما وقتی مسن‌تر هستیم ایجاد کند: خوشحال بودن.

تحقیقات روانشناسی مثبت نشان داد خوشحالی و خوشبختی (ترکیبی از احساس رضایت کلی از زندگی و داشتن احساس مثبت در لحظه) می‌تواند باعث سلامت فیزیکی بیشتر و زندگی طولانی‌تر شود.

در گزارشی از ۲۰۱۱ که انجمن بین‌المللی روانشناسی کاربردی منتشر کرد، یک استاد بازنشسته روانشناس در دانشگاه ایلینوی، بیشتر از ۱۶۰ مطالعه را آنالیز کرد و فهمید احساس مثبت نتایج را برای افرادی که بیماری خاص مانند سرطان دارند بهبود نمی‌دهد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوشحالی باعث بهتر شدن سلامتی می‌شود که کاملاً روشن و قانع‌کننده است.

در اینجا چند نکته بیان می‌کنیم که چگونه همیشه خوشحال باشیم:

  1. صبح خوبی داشته باشید

بث وگل، کسی دارای مدرک و مربیگری درزمینه اختلالات بیش فعالی است، می‌گوید “خوشبخت بودن حالتی است که وقتی ما ثابت‌قدم باشیم رخ می‌دهد و برای داشتن بهترین توانایی‌مان، فعالیت‌های روزانه خود را با اهداف و ارزش‌هایمان باید اختصاص دهیم.”

هر موقع که ما بزرگ‌تر می‌شویم، اختصاص دادن برای خوشبخت بودنمان بحرانی‌تر می‌شود. ما نیاز داریم احساس کنیم پرمعنا زندگی کنیم. به عبارتی نیاز داریم آن را برای خود ایجاد کنیم.

“صبح را برای خود چگونه شروع می‌کنید؟”وگل می‌گوید، به بازتاب ارزش‌های خود وقت بگذارید و فعالیت‌هایی که باعث ایجاد این ارزش‌ها می‌شوند را پیدا کنید.

اگر یادگیری را دوست‏ دارید، برای مثال فهرستی از عادت‌های روزانه که انجام می‌دهید را تهیه کنید، مانند روزنامه خواندن قبل رفتن به رختخواب و یا رفتن به موزه.

  1. خاص باشید

ارزش‌ها و اهدافی که شما در زندگی خود مشخص می‌کنید مثل یک‌تخته می‌مانند، “من می‌خواهم هنرمند شوم” یا “من طبیعت را دوست دارم”. اما برای قابل‌استفاده بودن، باید عمیق‌تر جستجو کنید.

وگل می‌گوید “انسان‌ها در عمل از طریق ایده‌هایی که دارند خیلی خوب نیستند و من می‌خواهم به آن‌ها کمک کنم.” “پس خاص باشید. کدام مردم؟ به آن‌ها چه کمکی می‌کنید؟ کجا می‌توانید انجام دهید؟ ممکن است به دوست داشتن بعضی چیزها تبدیل شود، مثل “من می‌خواهم به بچه‌ها کمک کنم تا بخوانند.” ازاینجاست که می‌توانید تحقیق در مورد برنامه‌های سوادآموزی را شروع کنید.

  1. از پشیمانی بپرهیزید

یک سؤالی که از خودمان می‌پرسیم این است که کی برای خوشحال بودن خود برنامه‌ریزی کنیم وقتی‌که بزرگ‌تر می‌شویم. چه‌کاری انجام دهم که پشیمان نشوم؟ بنویسید.

عمیق‌ترین احساسی که از یک یا دو تا از آن‌ها را دارید بنویسید. اگر نمی‌خواهید پشیمان شوید وقت کافی با بچه‌ها و نوه‌های خود سپری کنید، برای مثال، با آن‌ها کارت بازی کنید، سفر ویژه را با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

  1. در کار خود پیشرفت کنید

مردم می‌بینند کسانی که در کار خود پیشرفت می‌کنند خوشحال می‌شوند. وگل می‌گوید “این افراد راه‏هایی را جستجو می‌کنند تا دید بهتری نسبت به دیروز داشته باشند.

تلاش خودش راضی‌کننده است، اما بر اطراف خود تأثیرگذار است.” اگر شما شنونده خوبی باشید، می‌گویید، احتمالاً روابط شما بهبود خواهد یافت و حس مثبتی ایجاد می‌شود که شادی را به دنبال خواهد داشت.”

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.