Home / مقالات / چطور همه کارهای ناتمام را تمام کنیم؟
کار
کارهای ناتمام

چطور همه کارهای ناتمام را تمام کنیم؟

مهم نیست که چقدر کار برای انجام دادن دارید یا بعضی از آنها چقدر سخت است. هر کاری را تا آخر انجام بدهید، بعد به کار دیگری بپردازید.

در زندگی روزمره هشیارانه هر گونه نگرانی را از سر بیرون کنید و کاری را انجام بدهید که از شما ساخته است. کاری را که از عهده شما خارج است را انجام ندهید.

آیا شنیده اید که می گویند: هیچ چیز آن گونه که به نظر می رسد نیست. همه می دانند که وقتی با روی خوش به پیشواز مسائل و مشکلات بروند، این گفته صحیح به نظر می رسد و بیشتر اوقات ظاهر مسائل گول زننده است. این گفته خردمندانه را می توانیم در مورد افکارمان نیز به کار ببریم.

افکار قادرند در ذهن شما تصاویری ایجاد کنند. ما همگی این نوع افکار را می شناسیم و آن قوه تصور است که تجسمی از صد و یک کار واجب را پیش چشم ما به تصویر می کشد و ما را به هدف می رساند. برای اینکه متوجه شوید این تجسم ذهنی چگونه است، میزی را مجسم کنید که بسیار شلوغ و به هم ریخته است؛ به اصطلاح صدها کار واجب باقی مانده.

اکنون تدابیری را با هم مرور می کنیم که در این شرایط چطور می توانید به جای توقف، حرکت کنید.

هر وقت یک سری کار انجام نشده داشتید که گمان می کردید انجام دادن آن در مدت زمانی مشخص خارج از توان شماست، اولین کار لازم این است که فهرستی از آن کارها بردارید. به این ترتیب می توانید بر آنها نظارت داشته باشید.

این کار کمکتان می کند احساسات منفی و درهم و برهم خودتان را هم کنترل کنید. ابتدا فهرستی از تمام کارها تهیه کنید. مهم نیست کدام یک بر دیگری الویت دارد. از این گذشته چه بسا در ذهن خود بدانید که الویت با کدام است. تهیه فهرست باعث می شود هم الویتها مشخص شود و هم شما از سردرگمی خارج شوید.

وقتی فهرستی از کارهایتان تهیه کردید، جلوی اولین کار یک ستاره بگذارید و آنرا انجام دهید. منظور این است که کار شماره یک فهرست را که انتخابش کرده اید، تمام کنید.مراقب باشید هر فکری که می خواهد شما را منصرف کند، رد کنید و آنرا در انباری مغزتان جای بدهید.

مطمئن باشید به راحتی می توانید هر بار یک کار را انجام بدهید و امکانش هست که حتی المقدور با موفقیت آنرا به پایان برسانید.

بعد از آن به سراغ کار دوم بروید، کار شماره دو، و همان کارهایی را که در مورد کار شماره یک کردید، در مورد این یکی هم بکنید.سپس کار شماره سه و چهار و …

این روش را تمرین کنید و به نوبت به هریک از کارهایی را که در فهرست نوشته اید، بپردازید تا تمام شوند. بی توجه به افکاری که سعی دارد به شما بگوید نمی توانید کارها را انجام بدهید، یکی یکی آنها را تمام کنید. شما فهرستی طولانی پیش رو دارید اما در کنار آن آگاهی و توانایی هم دارید که کمکتان می کند به موقع به هریک از موارد بپردازید و آرامش خیال پیدا کنید.

همیشه یادتان باشد حتی زیباترین قالیچه های دنیا هم با یک نخ از هزاران نخ شروع می شود و سرانجام پایان می پذیرد. بنابراین شما هم می توانید با برنامه ریزی و الویت بندی تمام کارهای ناتمام خود را با موفقیت به آخر برسانید.

منبع: مجله خلاقیت شماره ۲۹

اگر علاقمند به دریافت این نوع مقالات و فایلهای آموزشی رایگان دیگر هستید، کافی است آدرس ایمیلتان را وارد کنید :
[newsletter_signup_form id=3]

 

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.