Home / مقالات / پرورش هوش هیجانی نوجوانان
هوش هیجانی نوجوانان
هوش هیجانی نوجوان

پرورش هوش هیجانی نوجوانان

افزایش هوش هیجانی نوجوانان مسئله بسیار مهمی در تربیت هست. فرزند پروری خوب با آماده سازی نوجوان برای انتخاب های متعددی که ناگهان با آن روبه رو می شود، آغاز می گردد.

اما زمانی که همه چیز به هم ریخته است، شیوه ماهرانه فرزند پروری ضرورت بیشتری می یابد. از دید نوجوانان علت به هم ریخته بودن اوضاع این است که سال های نوجوانی سرشار از اولین هاست. اولین ارتباط ها و اولین مسئولیت های دوران بزرگسالی احساس مسلط بودن بر اوضاع، بسیار خوب است اما سرانجام این نوجوانان اند که اوضاع را خراب می کنند.

آنها قوانین را نقض می کنند، زیرا فقط از این طریق سرحال می آیند. اما در چنین گذرگاه پرمخاطره ای که به ستوه آوردن دیگران اجتناب ناپذیر و قطعی است، سوال واقعی این است نوجوانان ما به دنبال چه هستند؟

نوجوانان می خواهند با دیگران ارتباط داشته باشند و در دنیای کنونی مجبورند سریعتر از هر زمان دیگری بزرگ شوند. آنها با انواع منابع گیج کننده رو به رو هستند و به سادگی در بین آنها گم می شوند. زمانی که طوفان سهمگین بلوغ پیش می آید و دریای زندگی به شدت متلاطم می شود و مسئولیت های واقعی بزرگسالی رخ می نماید، برای نوجوان یافتن یک تکیه گاه حیاتی است.

چه اهدافی را برای افزایش هوش هیجانی نوجوانان خود در نظر داریم؟

والدین می خواهند نوجوانشان را به مسیر معینی هدایت کنند.مثلا اینکه او را به فردی مدبر، مسئول، غیر پرخاشگر و دلسوز تربیت کنند. آیا والدی وجود دارد که این چیز ها را برای فرزندش نخواهد؟ قطعا چنین چیزی رخ نداده است. در هر حال ایجاد ترکیبی از این ویژگی ها در فرزندمان این امکان را فراهم می سازد که آنها ما ر در سال های بازنشستگی حمایت کنند.

مهمتر اینکه همین مهارت هایت که فرزندانمان را مستعد می سازد تا در خانواده، مدرسه، محل کار و جامعه شهروندی موفق و مفید باشند.

چگونه می توانیم به هوش هیجانی نوجوانان در رسیدن به ابن اهداف کمک کنیم؟

محبت، خنده و محدودیت ها ضروری است. این عوامل برای سفر در جاده بزرگسالی نقشه ای فراهم می آورد که پیچ و خم ها و افت و خیزهای زیاد و همچنین مناظر زیبای بسیاری در بر دارد.

محبت، خنده و محدودیت ها، آیا تربیت نوجوانان می تواند به همین سادگی باشد؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی؛ منفی است به این علت که ما از پیچیدگی های فرزند پروری آگاهیم. بنابراین فرزند پروری نمی تواند ساده باشد اما از روی دیگر پاسخ مثبت است، زیرا معتقدیم که والدین امروزی باید بر نحوه فرزند پروری خود در زندگی تمرکز داشته باشند و این کار را بر اساس هوش هیجانی نوجوانان انجام می دهند.

داشتن تمرکز ضروری است زیرا زندگی بسیاری از ما با فعالیت های گوناگون پر شده است. یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در پرورش هوش هیجانی نوجوانان، همبستگی است.

نوجوان باید به گونه ای پرورش یابد که احساس استقلال و علاوه بر آن، قدرت ایجاد ارتباط و همبستگی را به یک میزان کسب کند. نوجوانان باید به گونه ای پرورش یابند که احساس استقلال و علاوه بر آن قدرت ایجاد ارتباط و همبستگی را به یک میزان کسب کنند، تنها در این صورت است که رسیدن به هدف و موفقیت دست یافتنی خواهد شد.

نوجوانان به تیم ها و گروه ها م یپیوندند و با عواطف و هیجانات مختلف روبه رو می شوند که تنش های شدید زندگی به خلاء های احساسی و شاید معنوی می انجامد.

اگر علاقمند به دریافت این نوع مقالات هستید، آدرس ایمیلتان را وارد کنید :
[newsletter_signup_form id=3]

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.