Home / زندگی / نقش پول در زندگی مشترک
نقش پول در زندگی
پول در زندگی

نقش پول در زندگی مشترک

یکی از مسائل مهمی که دز زندگی خانوادگی مورد اهمیت است، نقش پول در زندگی مشترک به‌خصوص برای خانم‌های شاغل و صاحب درآمد هست.

زن‌وشوهری که تصمیم می‌گیرند درآمد و دارایی خود را با یکدیگر ادغام کنند، درواقع ارزش‌های خانوادگی؛ نگرش جنسیتی و گرایش‌های فردی یا جمع را در نظر گرفته‌اند.

امروزه با بررسی الگوهای مدیریت و سرمایه‌گذاری شرکا، درباره شراکت‌های عاطفی نگرش‌های مهمی به‌دست‌آمده است. بر طبق این بررسی‌ها تا زمانی که هر یک از زوجین درآمد خود را به‌صورت جداگانه نگه می‌دارند، اعضای خانواده استاندارهای زندگی ایده آل را به نمایش نخواهند گذاشت. درنتیجه، شاید میزان متعارف مشکلات اقتصادی، بر اساس نسبت درآمد به تعداد اعضای خانواده گمراه‌کننده باشد؛ بنابراین بررسی شیوه مدیریت پول زوجین  و نقش پول در زندگی نابرابری پنهان در خانواده آشکار می‌سازد.

چه کسی دخل‌وخرج را جدا نگه می‌دارد؟

همیشه ترکیب خانواده دلالت بر ادغام درآمدها نیست. بنا بر تحقیقات، ۸۰ درصد زوج‌ها تمام درآمد خود را ادغام می‌کنند. از میان ۲۰ درصد باقیمانده، نیمی از آن‌ها قسمتی از درآمدشان و نیمی دیگر تمام پولشان را جدا نگه می‌دارند. ویژگی‌های تأهل به‌شدت استراتژی‌های مدیریت پول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طورکلی، زوج‌های دارای فرزند بیش از زوج‌های بدون فرزند درآمد خود را ادغام می‌کنند؛ همچنین  زوج مرد شاغل – زن خانه‌دار احتمال بیشتری برای داشتن منبع مالی مشترک دارند تا زوج‌هایی که هر دوشاغل هستند.

جدایی مالی برابر است با ؟

برابری مالی را در روابط زوجین می‌توان با ورودی برابر یا نام خروجی برابر تعریف کرد؛ به‌ویژه زمانی که زوجی مدال نان‌آور خانه‌دار را اتخاذ می‌کند. در این حالت درآمد مشترک به نقش هر دو طرف و برابری خروجی اعتبار می‌بخشد؛ زیرا هر یک از زوجین می‌تواند به‌اندازه مساوی به درآمد دسترسی داشته باشد.

در مقابل، استانداردهای ورودی برابر، فشار بر نان‌آور خانواده را به‌صورت مساوی تقسیم کرده و بر آزادی عمل هر دو والد تأکید می‌کند.

علاوه بر این، تا زمانی که ازدواج و افزایش باروری سبب بالا رفتن درآمد مردان و کاهش درآمد زنان می‌شود، حفظ دخل جداگانه شکاف جنسیتی را به میزان چشمگیری تشدید خواهد کرد. این مسئله با تقسیم سهم نامناسب زنان در امور خانه‌داری نیز وخیم‌تر می‌شود. زیرا در این شیوه زنان حتی با صرف بیشترین میزان وقتشان بازهم درآمدی به دست نمی‌آورند.

بنا به دلایل گفته‌شده، نابرابری جنسیتی در خانواده، شکاف جنسیتی در درآمد را افزایش می‌دهد. وقتی‌که زنی در رابطه ازدواج خود و شاید به دلیل مادر بودن اکثر کارهای خانه را انجام می‌دهد و از اعضای خانواده مراقبت می‌کند برایش ورودی برابری به نسبت مرد در نظر گرفته نمی‌شود.

درنهایت، در دستگاه‌های مستقل یا نیمه‌مستقل، شاید زنان بیشتر پول شخصی‌شان را صرف موارد مشترک مثلاً لوازم‌خانگی و کودکان کنند. این مسئله نیز شکاف جنسیتی را برای دسترسی به هزینه‌های اختیاری وسایل شخصی و نقش پول در زندگی را تشدید می‌کند.

شاید نگه‌داشتن دخل جداگانه مشکل‌ساز باشد، اما ادامه دادن به این روند به‌جای حذف نابرابری اقتصادی در خانواده، تنها آن را پنهان خواهد کرد؛ حتی اگر منابع مالی کاملاً مشترک یا نیمه مشترک یا کاملاً جداگانه باشند، بازهم مردان تمایل خواهند داشت که کنترل بیشتری بر چگونگی صرف مخارج داشته باشند.

در دیدگاه فلسفی بهترین راه برای مدیریت درآمد به شرایط فردی زن و شوهر بستگی دارد. در کل، شرایط کودکان، ویژگی‌های جنسیتی و شرایط ازدواج برای بر استراتژی‌های مدیریت درآمد اثر می‌گذارند؛ اما هنجارهای ارزشی زوج درباره کار، خانواده، جنسیت و فردگرایی هم به همان اندازه مهم است. منبع: success.com
[newsletter_signup_form id=3]

یک نظر

  1. بسیار عالی و آموزنده بود

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.