Home / مقالات / موفقیت اجتماعی چیست
موفقیت اجتماعی
موفقیت اجتماعی و شغلی

موفقیت اجتماعی چیست

بیشتر افراد با این نوع موفقیت اجتماعی آشنایی بیشتری دارند و اصولاً شاخص‌های موفقیت در ذهن آن‌ها شامل همین موفقیت‌های اجتماعی است.

نظیر پست و مقام سازمانی، مدرک تحصیلی، شهرت، ثروت، زیبایی و … . ارتقای پست سازمانی برای کارمندان، اخذ مدرک تحصیلی بالاتر برای دانشجویان، شهرت روزافزون برای هنرمندان، ثروت و سود برای تجار و بازرگانان، طراحی و اجرای یک پروژه موفق برای مهندسان، درمان یک بیماری صعب‌العلاج برای پزشکان، رفع اتهام از موکل و یا اثبات حقانیت موکل برای وکلا و نظایر این‌ها همگی مصادیقی از موفقیت‌های اجتماعی هستند.

درواقع بخش قابل‌توجهی از راحتی و آسایش ما مرهون تلاش‌های همین انسان‌های موفق است. شاید به‌ظاهر، آن‌ها را نشناسیم، اما باید بدانیم که هرلحظه از حاصل دسترنج آن‌ها استفاده می‌کنیم. کشف راه درمان بیماری‌ها جان هزاران نفر را نجات می‌دهد و در رگ‌های ناامیدان زیادی، امید به زندگی و شادابی را به جریان می‌اندازد.

این نوع موفقیت‌های مفید به حال اجتماع، گاه اثرات ماندگاری دارد مانند کشف برق یا کشف قوانین جاذبه. یعنی هرروز بیش از گذشته اهمیت این اکتشافات مشخص می‌شود و کشفیات بعدی بسیاری بر پایه یا به کمک آن‌ها میسر می‌شوند.

البته باید توجه داشت که به‌طورکلی ارزش‌گذاری موفقیت‌های اجتماعی معمولاً به‌سادگی قابل انجام نیست هرچند که در ظاهر و در نگاه اول تحت عنوان موفقیت مطرح می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، تاریخ شاهد وکلای زیادی بوده که به‌رغم تخطی از قانون و ارتکاب جنایت توسط موکل، او را تبرئه کرده و این موضوع را در پرونده خود به‌عنوان یک موفقیت ثبت کرده‌اند.

نکته دیگر اینکه برخی دیگر ازاین‌گونه عزل و نصب‌ها مشمول قانون عزل و نصب هستند. مثلاً پست و مقام سازمانی با یک برگه کاغذ در چند خط به شخص ابلاغ می‌شود و از او فرد موفقی سازد لیکن با یک برگه کاغذ دیگر، او را از مسند قدرت برکنار می‌کنند.

چه‌بسا از دید اجتماع، شخص معزول به‌عنوان یک شخصیت شکست‌خورده و از اسب مراد افتاده قلمداد می‌شود. گاهی این نوع موفقیت‌ها فی النفسه موفقیت اجتماعی محسوب می‌شوند اما تبعاتی به دنبال خوددارند که موجب گرفتاری و بروز مشکلاتی برای شخص موفق می‌شود.

به‌عنوان‌مثال همه ما دیده یا شنیده‌ایم که برخی هنرمندان معروف باوجود شهرتشان به دام اعتیاد گرفتارشده‌اند. کسانی را که پول زیاد باعث شده کانون خانواده را از دست بدهند. دانشمندانی که از نبوغشان درراه ساخت وسایل کشتارجمعی استفاده کرده‌اند. شاید این‌گونه تبعات، عامل موفقیت اجتماعی را زیر سؤال بزرگی قرار دهد.

پس به نظر می‌رسد که این نوع موفقیت یعنی موفقیت اجتماعی اگر با موفقیت معنوی همراه شود، موفقیت فرد منجر به خوشبختی خواهد شد.

زیرا مثلاً شخص ثروتمندی که پایبند خانواده و همسر خود است، از ثروتش لذت بیشتری خواهد برد. غرور بزرگ‌ترین خطری است که افراد مشهور و صاحب‌نام را تهدید می‌کند، اگر شخص صاحب‌نام بتواند در حوزه کسب تواضع و فروتنی به موفقیت‌هایی دست یابد هرگز در چاه غفلت سقوط نخواهد کرد.

کتابچه رایگان فوق العاده مفید:

۲ راز بزرگ دستیابی سریع به آرزو ها

2 نظرات

  1. عالی بود کمکم کرد..ممنونم

  2. مطلب شما در ورد موفقیت اجتماعی خیلی خوب و مختصر است ممنونم از راهنماییتون و سایت خوبتون

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.