Home / زندگی / راه های افزایش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

چرا اعتماد به نفس مهم است؟ برای اینکه به شما شجاعت، عزت نفس و شخصیت می‌دهد. وقتی آن را داشته باشید از خطرات و امتحان چیزهای جدید ترسی ندارید.

اعتماد به نفس برای داشتن زندگی شاد و موفق ضروری است. وقتی اعتماد به نفس داشته باشید اجازه نمی‏دهید افکار مردم و چیزهایی که می‌گویند بر شما تأثیر بگذارد و شما نیز بیش‌ازحد شخصی فکر نمی‏کنید. این همان معنای زندگی مسالمت‌آمیز است.

اکثر مردم با شخصیت حاضر خود به دنیا نمی‌آیند، شما خود آن را به وجود می‌آورید. شما اعتماد به نفس را توسط تغییر ذهنیت و نگرش خود نسبت به زندگی در خود ایجاد می‌کنید، حتی اگر به دلیل تجربیات مختلف، آن را از دست داده باشید.

راهکارهای ساده‌ای برای ایجاد اعتماد به نفس در شما به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

  • فکر کنید تا حالا چه کارهایی در زندگی‌تان انجام داده‌اید

حتی اگر تجربه شکست و یا ناخشنودی در زندگی خود داشته‌اید، احتمالاً به موفقیت‌هایی رسیده‌اید. لازم نیست به موفقیت‌های خیلی بزرگ برسید، ممکن است آن‌ها چیزهای کاملاً ساده مانند به دست آوردن درجات خوب در مدرسه و دانشگاه، پیشرفت در کار، گرفتن گواهینامه رانندگی و یا یادگیری شنا باشند.

در مورد دستاوردهایتان فکر کنید و ببینید چه تجربیات موفقیتی در زندگی‌تان داشته‌اید که به شکست نخورده باشند. این حس بهتری به خودتان و زندگی شما می‌دهد و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

  • درباره دستاوردتان و کارهایی که انجام داده‌اید فکر کنید، نه در آنچه انجام نداده و به دست نیاورده‏اید

چرا ذهنتان پر از صحنه شکست است؟ وقتی ناامیدی را در ذهن خود نگه می‌دارید، همان انتظار و پیش‌بینی را برای خود دارید و جذب خود می‌کنید، پس حس اعتماد به نفس را در خود پایین می‌آورید. تصورات موفق را جایگزین تصورات منفی کنید. می‌توانید موفقیت را در ذهن خود مجسم کنید. این فرآیند اعتماد به نفس شما را بالا می‌رود.

  • فهرستی از موفقیت‌ها و دستاوردهایتان را بنویسید

ممکن است بگوید تجربیات موفقی تاکنون نداشته‌اید. اشتباه نکنید. ممکن است موفقیت خیلی بزرگی نباشد، مطمئن باشید داشته‌اید حتی اگر موقتی باشد، نوعی از موفقیت است. پختن کیک خوب، داشته رابطه با دوست فرزندتان یا راه رفتن برای هر روز موفقیت است.

  • در مورد استعداد یا توانایی‌هایتان فکر کنید

نگویید من استعداد یا مهارتی ندارم. هرکسی بی‌بهره نیست. نیاز به پیدا کردن آن‌ها دارید

  • نیروی اراده خود را تقویت کنید

اگر اراده‌تان را قوی کنید، اعتمادبه‌نفستان نیز رشد خواهد کرد.

  • اهداف ساده و آسان برنامه‌ریزی کنید

آسان و ساده برنامه‌ریزی کنید تا به آن‌ها برسید. من در مورد هدف‌های کوچک صحبت می‌کنم مانند تمیز و جارو کردن، دعوت دوستتان به خانه، یادگیری شنا و داشتن سرگرمی. این‌ها حس شما را بهتر می‌کنند و اعتمادبه‌نفستان را بالا می‌برند.

  • طرز فکر مثبت را در خود ایجاد کنید

افکار منفی را از خود دور کنید و در صحبت‌هایتان به کار نبرید. به‌جای تمرکز روی افکار منفی بر افکار مثبت تمرکز کنید. ممکن است خیلی ساده نباشد، اما با پشتکار می‌توانید آن را تغییر دهید. اطلاعات بسیار ارزشمندی در این سایت می‌توانید پیدا کنید.

  • با خود صحبت‌های تحریک انگیز داشته باشید

افکار منفی را از ذهن خود دور کنید. شما باید از آنچه در ذهن شما جریان دارد بیشتر بدانید. محکم باشید و اجازه ندهید افکار منفی در شما و زندگی‌تان راه پیدا کنند.

این‌ها راهنمایی‌هایی درباره اعتماد به نفس هستند که نیاز داشتید آن‌ها را در زندگی بدانید. اگر بیش‌ازحد احساس کمبود اعتماد به نفس می‌کنید می‌توانید با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید.
[newsletter_signup_form id=3]

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.