Home / مقالات / رابطه هوش هیجانی و موفقیت
هوش هیجانی و موفقیت
هوش هیجانی

رابطه هوش هیجانی و موفقیت

شاید تابه‌حال مطالبی درباره هوش هیجانی شنیده باشید. آیا رابطه هوش هیجانی و موفقیت را می‌شناسید؟

اگر فکر کرده‌اید فاکتورهای کلیدی برای موفقیت شما در دانشگاه یا چیزی که پدر و مادر شما را متعجب کرد از کجاست، دوباره فکر کنید.

معلوم است، چیزی که موفقیت شما را پیش‌بینی می‌کند، بیش ازIQ  و یا حتی ثبات  (توانایی شما برای ادامه علی‌رغم شکست) هوش هیجانی شما و یا EQ است.

EQ به‌طور معناداری بهتر از بقیه فاکتورها نشان داد، حتی برای افرادی که بالاترین IQ(70%) را داشتند. EQ بالا در ارتباط با موفقیت‌های شغلی، کارآفرینی، استعدادهای رهبری، سلامتی، رضایت از روابط، شجاعت و حتی خوشحالی نشان داده شد.

وقتی اشخاص فروشنده باهوش هیجانی و در مقابل فروشندگان سنتی انتخاب شدند، دارای مهارت فروش بیشتری بودند.

اگر می‌خواهید رهبر خوب و موفق در هر مرحله از زندگی خود باشید، هوش هیجانی اساسی است.

این مقاله را از دست ندهید: چگونه شاگرد اول باشیم

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی به مهارت افراد و توانایی استفاده درست از احساساتشان برمی‌گردد.

اینجا برخی از مهارت‌های کلیدی است که افراد باهوش هیجانی بالا دارند

 

خودآگاهی: نقاط قدرت و ضعف خود را بشناسید. بدانید رفتارهایتان چه تأثیراتی بر دیگران دارد. قادر باشید از انتقاد دیگران یاد بگیرید. بدانید چه چیزی را یاد گرفتید و در چه چیزی خوب بوده‌اید.

 

خودکنترل: در بیان احساساتتان کامل باشید. از محدودیت‌ها استفاده کنید و آن‌ها را کنترل کنید، اما احساساتتان را سرکوب نکنید.

 

انگیزه: از خود انگیزه داشته باشید، انعطاف‌پذیر، خوش‌بین، بلندپرواز و کنجکاو باشید. به نقاط ضعف خود و یا آنچه را که فهمیدید اشتباه است، برنگردید.

 

همدلی: درک درستی از دیگران و توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران در سطح عاطفی است. همچنین علاقه به کمک‌رسانی و پاسخ نیازهای دیگران عامل مهمی در این زمینه است.

 

مهارت‌های مردمی: به معنای توانایی ایجاد تفاهم، اعتماد و احترام و دوری از ریا است.

 

“رئیس ترس و رهبر اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند. رئیس سرزنش می‌کند و رهبر اشتباهات را تصحیح می‌کند. رئیس همه‌چیز را می‌داند،رهبر می‌پرسد. رئیس کار زیاد می‌خواهد، رهبر باعث علاقه‌مندی به کار می‌شود. رئیس خودش علاقه‌منداست، رهبر گروه را علاقه‌مند می‌کند. ”

 

بنابراین سؤال مهم این است: چگونه می‌توانید هوش هیجانی خود را افزایش دهید؟

 

با احساسات خود ارتباط برقرار کنید: به این معنی نیست که فقط به واکنش‌های عاطفی و جسمی خود توجه کنید، بلکه قادر به بیان صادقانه آن‌ها به دیگران هستید.

 

مسئولیت رفتارتان را قبول کنید: بدانید رفتارتان بر دیگری تأثیر می‌گذارد. در جمع یا در یک موقعیت خاص بدانید چگونه رفتار کنید.

 

با دیگران ارتباط برقرار کنید: همدلی، هم‌فکری و درک حرکات صورت و بدن، کلیدهای ایجاد مؤثر هستند.

 

به‌جای واکنش در حالت‌های مختلف پاسخ دهید: وقتی پاسخ می‌دهید انتخاب متفکرانه‌ای دارید اما اگر واکنش نشان دهید، قابل‌کنترل نیستید. پاسخ را انتخاب کنید.

 

با چیزهایی که دوست دارید ارتباط برقرار کنید: چه راهی بهتر از افزایش انگیزه‌تان توسط چیزهایی است که در ارتباط با خودتان انگیزه ایجاد می‌کند؟

 

در مورد بهترین چیز متمرکز شوید: هر زمان که پیرتر می‌شویم در مورد خودمان و دیگران بیشتر یاد می‌گیریم، بالغ می‌شویم.

 

اما اگر علاقه دارید موفق باشید، می‌توانید به‌سرعت این موارد را در پیشرفت شخصی خود با تمرکز بر هوش هیجانی به‌کارگیرید.

رشد بهترین جداکننده بین افراد موفق و کسانی که موفق نیستند، می‌باشد. وقتی شخص شروع به جدا کردن خودش از دیگران می‌کند، اکثر اوقات به خاطر از رشد شخصی است.

یک نظر

  1. فروشگاه آنلاین فرش

    خیلی عالییییی بود

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.