Home / زندگی / راههای جبران شکست در زندگی
شکست در زندگی
جبران شکست در زندگی

راههای جبران شکست در زندگی

کمتر کسی است که شکست در زندگی را تجربه نکرده باشد. مردم در زندگی هم شکست و هم ضربه می‌خورند. معمولاً وقتی شکست می‌خوریم به نظر می‌رسد نمی‌توانیم ببینیم چرا این اتفاق افتاده.

به‌هرحال شکست در زندگی جزئی از تکامل است، به ما کمک می‌کند رشد کنیم، بالغ شویم و درک عمیق‌تری ازآنچه می‌خواهیم و علت آن را داشته باشیم.

اگر این‌طور باشد که در هر تلاش خود موفق باشید مغرور و خودخواه می‌شوید. شکست در زندگی به ما کمک می‌کند به شخص بهتری تبدیل شویم، ذهنیت خود را گسترش داده و قلب‌های خود را وسعت دهیم. بدون شکست در زندگی ، قدردانی کمتری برای موفقیت داریم.

اگر اخیراً با شکست در زندگی مواجه شده‌اید، باید خود را باور کنید و درواقع، شکست پایان راه نیست، شاید در شروع راه باشد. البته راه‌های زیادی شکست را به موفقیت برمی‌گردانند.

اینجا ۵ راه را برای جبران شکست در زندگی آوردیم که شکست را به موفقیت تبدیل می‌کند:

  1. دلایل شکست در زندگی را لیست کنید

هر کسی رؤیاهایی دارد که می‌خواهد به آن‌ها برسد و برای موفقیت تلاش می‌کند. پس وقتی شکست می‌خورید باید دنبال دلایل آن باشید. نگاهی به آن‌ها بیندازید و فکر کنید؛ آیا هنوز می‌خواهم این رؤیا حقیقت پیدا کند؟” و اگر جواب بله است، تسلیم نشوید.

اگر دلایل قوی پیدا نکردید که چرا موفق نشدید، شکست مثل یک بمب اتمی امیدهای شما را از بین می‌برد و رؤیای شما را ضعیف می‌کند. ولی وقتی دلیل قوی پیدا کردید هیچ‌چیزی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد.

  1. اشتباهات خود را بشناسید

یک فرد مسئولیت‌پذیر اشتباهاتش را می‌پذیرد. مهم است بدانید کجا را لغزش داشته‌اید. اگر آن‌ها را قبول نکنید نمی‌توانید آن‌ها را ترک کنید تا به موفقیت برسید.

هیچ دلیلی برای پنهان کردن شکست در زندگی وجود ندارد. سرزنش کردن دیگران یا شرایط اتفاق درستی نیست. نیازی به معذرت‌خواهی برای انتخاب‌های شما نیست، ولی نیاز است تا آن‌ها را تشخیص دهید تا دوباره در آینده آن‌ها را تکرار نکنید.

“بعضی از بهترین درس‌هایی که تا حالا یاد گرفته‌ایم از اشتباهاتمان بوده است. اشتباهات گذشته دانایی و موفقیت آینده است.”

  1. از اشتباهات خود درس بگیرید

وقتی شخصی شکست می‌خورد و سعی می‌کند از آن عبور کند، ممکن است اشتباهاتی که باعث شکست در زندگی او شده را انکار کند.

بعد مرور کردن شکست، اشتباهات خود را بشناسید و اگر می‌توانید از آن‌ها درس بگیرید. قبلاً گفته‌اند؛ “تنها راه شکست خوردن از شکست این است که از تجربیات خود درس نگیریم.”

این تمرین خوبی است، طوری که خود را بیهوده سرزنش نکنید. تجربیات شکست‌خورده خود را رد نکنید بلکه از آن‌ها درس بگیرید. آن‌ها را بنویسید و هر کاری که باعث بهتر شدن شما می‌شود را به خاطر داشته باشید، برای اینکه برای پیشرفت در مرحله بعد به انگیزه شما می‌دهد.

  1. پافشاری کلید اصلی است

تداوم عمل نتایج پایدار ایجاد می‌کند. می‌توانید به‌اندازه‌ای که می‌خواهید سعی کنید ولی قدرت از کاری که می‌توانید انجام دهید به وجود نمی‌آید، بلکه از انجام کارهایی که فکر می‌کردید نمی‌توانید انجام دهید به وجود می‌آید.

هرچه به خود اجازه دهید بیشتر سقوط کنید، باید یاد بگیرید از گردوغبار دوری‌کنید، بلند شوید و حرکت کنید. این روند را تکرار کنید تا اینکه آن‌طور که می‌خواهید خود را ببینید.

مهم این است کار خود را هرروز انجام دهید تا اینکه آن را چند وقت چند وقت یک‌بار انجام دهید. به خاطر داشته باشید؛ “سعی، سعی، تا اینکه موفق شوید.”

“پایداری برای من هر چیز است.”

  1. اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید

شکست در زندگی می‌تواند اعتمادبه‌نفس هرکسی را به هم بریزد. ولی اعتمادبه‌نفس بزرگ‌ترین دارایی هر کسی است که می‌تواند باعث پیشرفت ذهنی شما شود.

به خود یادآوری کنید شما قدرت را برای تکیه کردن و ضعف را برای پیشرفت دارید. هرکسی شکست می‌خورد چون آسان است. این‌طور نیست که شما نمی‌توانید بلند شوید.

اعتمادبه‌نفس خود را بعد مواجه با شکست دوباره به دست آورید که قوی‌ترین چیزی است که هرکسی می‌تواند داشته باشد. اگر می‌توانید این کار را انجام دهید پس هر کاری را می‌توانید انجام دهید.

گاهی اوقات شکست شما را در راه‌های قدیمی گرفتار می‌کند و شما به حمایت نیاز دارید تا عادت‌های بد گذشته را ترک کنید.

برای این کار شما باید کسی را پیدا کنید که بتوانید به آن اعتماد کنید. می‌تواند یک دوست، مربی یا هرکس دیگری باشد که تجربه داشته باشد تا بتواند شما را به مسیر رسیدن به هدف درست درستی هدایت کند.

شکست راهی است که می‌توانید رشد کنید، تکامل پیدا کنید و نهایتاً یک فرصت برای بهتر شدن است.

 

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.