Home / زندگی / برای موفقیت هدف داشته باشیم
موفقیت
هدف

برای موفقیت هدف داشته باشیم

واژه موفقیت ازجمله کلمات بسیار زیبا و آرمانی برای همه انسان‌هاست. چراکه زندگی انسان متشکل از مجموعه‌ای از خواسته‌ها و اهداف کوچک و بزرگ است و دستیابی به آن‌ها مصداق بارز واژه موفقیت در زندگی است.

اگر درباره با موضوع و مصادیق موفقیت دید وسیع‌تر و درستی داشته باشیم، خواهیم دید که موفق شدن در هر کاری تبدیل به یک هدف خواهد شد و نه یک آرزو.

هدف واضح، مشخص، دست‌یافتنی و قابل‌برنامه‌ریزی است و می‌توان در هرلحظه با شاخص‌های معینی فهمید که چقدر با آن فاصله‌داریم. مثل‌اینکه می‌خواهیم از تهران به اصفهان مسافرت کنیم، هدف اصفهان است و ما می‌توانیم از روی نقشه و با برنامه‌ریزی صحیح به اصفهان برسیم.

اما در مورد آرزو مقصد واضح و مشخص نیست. مثل این است که می‌خواهیم به جنوب سفر کنیم. در این خواسته هدف مشخص و واضح نیست یعنی معلوم نیست که قصد داریم به کجا سفر کنیم. چون مقصد مشخص نیست پس برنامه‌ریزی و وسعت دید هم معنایی ندارد؛ بنابراین باید به موضوع موفقیت به پشم یک هدف نگاه کنیم.

تعیین هدف مشخص و صحیح، کسب آگاهی، دقت، هوشیاری، برنامه‌ریزی و استفاده از تجربه دیگران، ابزارهای مهم و اساسی ما برای کسب موفقیت موردنظرمان خواهند بود.

یک مثال ملموس‌تر، این توجه کرده‌اید که رفاه یکی از مهم‌ترین موفقیت‌ های زندگی است. قطعاً این واژه را می‌شناسید و به دنبال آن هستید. همه به دنبال رفاه هستند و آن را نقطه آرامش و امنیت در زندگی می‌دانند؛ اما سؤال اینجاست که رفاه یعنی چه؟ چه مشخصاتی دارد؟ کجاست؟ مسیر صحیح برای رسیدن به آن کدام است؟ عده‌ای تا لحظه مرگ به دنبال رفاه هستند اما علی‌رغم تمام سختی‌ها و تلاش‌هایی که در طول زندگی پرفرازونشیب تحمل کرده‌اند به اقرار خودشان هرگز به رفاه نرسیده‌اند زیرا آرامش و امنیتی را احساس نمی‌کنند.

به‌هرحال بیایید با خودمان صادق باشیم. چرا از ناموفق بودن شکایت می‌کنیم درصورتی‌که شناخت درستی از آن نداریم؟ چرا برای شناخت موفقیت، آن‌هم برای چیزی به این مهمی که هرلحظه درگیرش هستیم به‌طور صحیح و اصولی تلاش نمی‌کنیم؟

شاید بگویید برخی موفق هستند اما هیچ اطلاعاتی درباره تئوری موفقیت ندارند. این حرف به‌ظاهر درست است، اما این این افراد در تمام جنبه‌ها موفق هستند یا در یک مورد خاص؟ این با برنامه‌ریزی موفق شده‌اند یا بخت یارشان بوده است؟ این می‌دانند چگونه باید از این موفقیت حفظ و حراست کنند؟ اگر پاسخ این سؤالات مثبت است مطمئن باشید آن‌ها نیز برای این شناخت تلاش کرده‌اند و اشکال در قضاوت شماست.

اگر ما در حوزه‌های علمی و نظری در تلاش هستیم تا موضوع موفقیت را بررسی و تحلیل کنیم برای آن است که در درجه اول به خودمان و بعد به دیگران کمک کنیم. یک اندیشمند فرزانه در زمان انتشار اجلاس‌هایش در مقدمه نوشت که این اقدامات او به آن جهت است که هر کس وظیفه دارد حاصل تحقیقاتش را، اگر به حال دیگران مفید بداند، در اختیار آنان قرار دهد.

حاصل تحقیقات را صرفاً به خود اختصاص دادن، نوعی خیانت به همنوع است بنابراین قصدمان خدمت است.
[newsletter_signup_form id=3]

یک نظر

  1. مطلب مفیدی بود لطفا در رابطه با فروش تلفنی نیز مطلب منتشر نمایید

    متشکرم

نظرتان را بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.